Voorproefje van de Audi Quattro
In 2010 toonde Audi ons in Parijs de Quattro concept-car en nu, drie jaar later, is het in Frankfurt tijd voor een zo goed als rijp productiemodel. Om ons alvast een beetje op te warmen voor de IAA, slingert Audi vandaag deze designschetsen de wereld in. Als deze de voorbode zijn van wat we straks op de Duitse beursvloer aantreffen, dan wijkt Audi op detailniveau af van de eerdergenoemde concept-car (foto's 12-14).
Een schets van het interieur laat zien dat er achterin nog ruimte is voor twee kuipstoeltjes en het instrumentarium oogt behoorlijk minimalistisch met z'n centrale toerenteller. Leuk detail: de afbeelding van het circuit van Monaco, inclusief sector- en rondetijden (foto 10).
Als de geruchten kloppen, krijgt de Quattro een 4.0 V8 met dubbele turbo aangemeten, goed voor een slordige 650 pk, die uiteraard (via een zeventraps S-Tronic-bak) over alle vier de wielen worden verdeeld. Nul tot honderd moet in zo'n 3,5 seconden te doen zijn, of Audi de begrenzer africht op 250 km/h of dat er een officiële topsnelheid komt, is nog even afwachten. De A5 dient als 'donorauto' qua platform, dankzij allerlei lichtgewichtmaterialen zoals aluminium, koolstofvezel en magnesium blijft het gewicht naar verwachting beperkt tot ongeveer 1.300 kg.
De exacte specs en de plannen van Audi met de Quattro worden voorafgaand aan of op de IAA zelf bekendgemaakt.
*** UPDATE ***
Naar verluidt werkt de benzinemotor samen met een elektromotor van ongeveer 150 pk, daardoor zou de Quattro een plug-inhybride worden. Of Audi 'm ook het E-tron-label opplakt, zal binnenkort blijken.