Voor €10.000 op zoek naar een hoge zit: deze SUV's bieden het

Dacia Duster of volumemerk?

Dacia Duster occasion

Onze bevolking vergrijst en daar waar de ouderen van dagen vroeger trots in hun Dafjes rondreden, moet het tegenwoordig hoog, want dat is lifestyle. Zet voor de aardigheid eens een cross-over naast het oer-Hollandse sedannetje en je krijgt spontaan bewondering voor de ledematen van onze voorouders: wat een gewurm moet dat zijn geweest! Maar ja, ze wisten gewoon niet beter. Zo’n Daf was al een hele vooruitgang ten opzichte van de benenwagen, de (motor)fiets en het openbaar vervoer. Hoe dan ook, wij gaan op zoek naar een compacte hoogzitter, maar dan wel een SUV en geen MPV. 

Met tien mille in de knip is de keuze enorm. Praktisch elke fabrikant biedt tegenwoordig wel deze gewilde carrosserievorm aan, bovendien in meerdere formaten. Omdat een Daf altijd bescheiden was – de zogeheten B-body (44, 46, 55, 66) reikte tot 3,85 meter – zoeken we het in de compacte hoek. Uit het omvangrijke aanbod portretteren wij een stoere, een hippe en een nuchtere vertegenwoordiger.   

Dacia Duster TCe 125 4x2 Lauréate – 2014 – 101.629 kilometer – €9.999

Meedoen met de huidige trend? Dan ook maar all the way, dus zoeken we een stoere kar, zoals de Dacia Duster. Die heeft namelijk niets te maken met de wollige, ietwat truttige kamerjas, maar met stof, woestijnzand en avontuur. Voor tien mille is er genoeg te koop, maar ook voor beduidend minder. Wat te denken van deze zwartmetallic Dacia Duster: hij heeft iets onverzettelijks, maar oogt niet agressief. De 3-TFX-00 staat bij de Suzuki-dealer in Sliedrecht. Hij heeft net een ton op de klok en toch al drie eigenaren gehad. De vraagprijs is inclusief een jaar Bovag-garantie. Zijn robuuste uitstraling ten spijt is het gewoon een voorwielaandrijver. Op onverhard kom je er niet erg ver mee en een klimgeit is de Duster evenmin, zijn trekkracht van 205 Nm – duidelijk boven de waardes van de concullega’s – ten spijt. Verantwoordelijk hiervoor is de geblazen 1.2-viercilinder van Renault in combinatie met een handgeschakelde zesbak die, zo is onze ervaring, wat ruim en rubberachtig schakelt.

De Duster is de grootste van ons trio. Dat vertaalt zich in een interieurruimte die met de Mokka om de hoogste eer strijdt plus veruit de grootste bagageruimte. Toch kende deze Duster ooit de laagste aanschafprijs. Aan het ontbreken van bepaalde veiligheidsvoorzieningen (onder andere slechts vier airbags, indertijd goed voor een magere drie Euro NCAP-sterrenscore, tegenover vijf voor Mokka en Captur) en minder raffinement als het gaat om rijeigenschappen (snelle bochten liggen hem minder; de koets laat graag een oortje hangen), zie je waar dat vandaan komt, evenals aan de gebruikte materialen, die eerder robuust zijn dan verfijnd. Al met al is de Duster een stoere mix van modern en minder modern, maar veel voor weinig kenmerkt ook deze gebruikte Dacia. Dit in tegenstelling tot Daf: op de automaat na had geen enkel model veiligheids- en luxevoorzieningen die (zelfs!) een Duster aan boord heeft, terwijl een Daf vroeger verhoudingsgewijs geen goedkope aanbieding was. 

Signalement

Merk Dacia
Type Duster TCe 125 4x2 Lauréate  
Bouwjaar januari 2014
Kilometerstand 101.629
Vraagprijs €9.999
Waar te koop? Suzuki-dealer/Vakgarage Reno, Sliedrecht 

 

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.199 cc, turbo
Max. vermogen 92 kW/125 pk bij 5.250 tpm
Max. koppel 205 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte 475 l/1.636 l 
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,1
0-100 km/h 10,4 s
Topsnelheid 175 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Renault Captur TCe 90 Helly Hansen – 2014 – 121.820 kilometer – € 9.999  

Liever hip dan stoer? Dan kun je bijna niet om de Renault Captur heen. Onze Laurens van den Acker schoot in 2013 ermee vol in de roos: de compacte, hogere Fransman was enige tijd zelfs de meest privé gekochte auto van Nederland. Een ervan is deze Renault Captur: iets jonger dan de Duster, iets meer gereden en ook één eigenaar meer gehad. Garantie is er tegen meerprijs. Wel is bij 118.869 kilometer de distributieketting gereviseerd. Dit Helly Hansen-actiemodel (een Noors kleding- en sportartikelenmerk) is spetterend rood gespoten en staat op fraaie wielen. Ook binnenin overheerst modernisme: met rode accenten overtrokken meubilair, roodomrande ventilatieroosters en middenconsole, een dashboardlade in plaats van een -kastje, afritsbare bekleding, elastieken achter op de voorstoelen in plaats van bergtassen en een startknop zijn enkele opvallende zaken.

De verschuifbare achterbank geeft hem MPV-trekjes, en dat is prettig, want de Captur biedt de minste binnenruimte als gevolg van zijn relatief bescheiden buitenmaten. Pluspunt hierdoor is het lage gewicht (de Mokka weegt liefst 160 kilo meer), waardoor de 90 paardjes uit de 0.9-driepitter voor deze occasion voldoende lijken te zijn. Meer is niet per se nodig, maar het kan wel. Zowel qua motorenkeuze als ondersteltechnisch, want het onderstel kan meer vermogen gemakkelijk aan. Het is comfortabel afgestemd, maar draait voor een bochtje meer of minder zijn hand niet om. Ook prettig: hij heeft het laagste verbruik, waardoor de 5-XNJ-37 vermoedelijk de laagste exploitatiekosten kent. Met onder meer vijf sterren in de Euro NCAP-crasttest en voorzieningen als achteruitrijcamera en navigatiesysteem laat de hippe Fransoos zien meer bij de tijd te zijn dan de robuuste Roemeen. Hier doet het adagium ‘veel voor weinig’ op een andere manier opgeld: meer gemak en veiligheid aan boord, maar minder ruimte. En voor diegenen die al dat rood toch te veel van het goede vinden: de Captur is er ook in rustiger (en saaiere …) tinten. Keuze genoeg!   

      

Signalement
Merk Renault
Type Captur TCe 90 Helly Hansen   
Bouwjaar september 2014
Kilometerstand 121.820
Vraagprijs €9.999
Waar te koop? Bijlsma Auto’s, Surhuisterveen

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 898 cc, turbo
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 5.250 tpm
Max. koppel 135 Nm bij 2.500 tpm
Bagageruimte 377 l/1.235 l 
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 20,4
0-100 km/h 12,9 s
Topsnelheid 171 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Opel Mokka 1.6 Cosmo – 2013 – 185.206 kilometer – € 9.995

Na stoer en hip doen we Hollands nuchter en portretteren we tot slot een Opel. Alhoewel, nuchter? ‘Mokka’ klinkt toch net een stukje chiquer dan een bakje filterkoffie (uit de Daf-tijd). Die naam is overigens niet het enige chique aan deze Opel Mokka: achter de weinig opvallende witte lak schuilt een prachtig, mokkakleurig leren interieur. Het maakt de 8-KBS-50 er niet goedkoper op: iets ouder dan de rest, veel meer gereden (wel door slechts twee eigenaren) en over garantie wordt niet gerept. Net als de Duster oogt de auto kloek. De instap is echter een stuk hoger, zodat je achter het stuur een echt op-de-bokgevoel krijgt. Het dashboard met zijn vele knopjes (want: Cosmo-uitvoering) doet eveneens een duit in het zakje. De Mokka is het zustermodel van de Chevrolet Trax (kent u die nog?), maar aan het materiaalgebruik is dat gelukkig niet te zien. Een en ander ziet er prachtig uit en voelt stevig aan.

Dat gevoel blijft wanneer we gaan rijden. Je bent echt met iets zwaars en massiefs onderweg.Hij is dan ook een stuk zwaarder dan de Captur. De atmosferische 1.6 heeft er met zijn 115 pk een beste kluif aan (er is ook een 140 pk-versie), met het hoogste verbruik tot gevolg. Ons zou het niet verbazen als deze occasion elke maand de grootste greep uit de huishoudportemonnee doet. In ruil daarvoor krijg je niet enkel een stevige en luxe (naast het leren interieur zijn onder meer een open dak en een links-rechts gescheiden temperatuurregeling voor de klimaatregeling aanwezig) vierwieler, maar ook een ruime en veilige. Qua ruimteaanbod kruist hij de degens met de Duster, qua veiligheidsvoorzieningen met die van de Captur. Die laatste is net wat veelzijdiger, de eerste stoerder. Wel zijn ze alle drie veiliger, sneller en luxer dan welke Daf ook, maar ontberen  ze diens Variomatic. Wat zouden onze grootouders van dit trio vinden?

Signalement

Merk Opel  
Type Mokka 1.6 Cosmo
Bouwjaar maart 2013
Kilometerstand 185.206
Vraagprijs €9.995
Waar te koop? Wim Roetert Auto’s, Olst

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 85 kW/115 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 155 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 362 l/1.372 l 
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,4
0-100 km/h 12,5 s
Topsnelheid 170 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke compacte hoogzitter spreekt jou het meest aan?

Bijna elk merk heeft wel een compacte hoogzitter in zijn programma. Uit de grote keuze aan merken en modellen kozen wij voor een stoere vertegenwoordiger, een hippe kar en een nuchtere vierwieler. Welke van deze drie zou jouw keuze zijn? Of heb je liever een 2008, T-Cross, Stonic of iets anders? Wij horen het weer graag!

  

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.