AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volvo V50 onthuld
Volvo heeft op de Bologna Motor Show de V50 sportwagon onthuld, de opvolger van de V40, die in het voorjaar op de markt komt. De gegevens zijn inmiddels bekend.
Volvo heeft op de Bologna Motor Show de V50 sportwagon onthuld, de opvolger van de V40. De nieuwe auto komt in het voorjaar op de markt.
Dik twee maanden na de lancering van de nieuwe S40 volgt nu dus de V50, die Volvo aanduidt met 'sportswagon'. De V50 is technisch gezien gelijk aan de S40 en zal in dezelfde Volvo-fabriek in het Belgische Gent worden gebouwd. Lengte, breedte, hoogte van de V50 is respectievelijk 4,51, 1,77 en 1,45 m. De lengte is daarmee 46 mm langer dan de S40, terwijl de V50 54 mm breder en 27 mm hoger is dan zijn voorganger de V40. De wielbasis van 2,64 is 78 mm langer dan die van de V40.
Volvo stelt dat met het laatste de kreukelzone bij zijwaartse aanrijdingen groter is, terwijl ook de kreukelzone aan de voorkant groter is door de compactere bouw van de componenten aan de motor. De carrosserie van de V50 is 34 % stijver dan die van de V40.
In ons land zal de V50 net als zijn grotere broers standaard worden geleverd met DSTC, Dynamic Stability and Traction Control, ABS en EBA, Electronic Brake
Assitance. Tot het standaardpakket behoort verder de elektronische secretaresse IDIS, terwijl in de loop van 2004 de V50 kan worden uitgerust met Keyless Drive. Hiermee worden de portieren zonder sleutel geopend of gesloten en wordt bovendien de motor zonder sleutel gestart. Daartoe heeft de bestuurder een PAD (Passive Authorisation Device), waarin functies die normaal in een afstandsbediening zijn verwerkt, worden geïntegreerd, zoals alarmverlichting en follow-me-home-verlichting. Het systeem biedt in bedreigende situaties snel toegang tot de auto.
De V50 wordt net als de S40 aanvankelijk leverbaar met de 2.4-liter vijfcilinders met 140 en 170 pk en als T5 met 220 pk, die later in 2004 kan worden geleverd met vierwielaandrijving. Bij de marktintroductie is de V50 ook leverbaar met de nieuwe viercilinder common-rail diesel met 136 pk. In het najaar volgt de 1.8 benzinemotor met 125 pk. Net als in de S40 is de T5 gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak en worden de 2.4-motorvarianten geleverd met een vijfbak, of als optie met de automatische transmissie die Volvo ook in de grotere modellen gebruikt.
Is de hoofdruimte voor achterpassagiers die langer zijn dan circa 1,75 m onder de aflopende daklijn van de S40 beperkt, onder het lange dak van de V50 sportswagon is die ruimte uiteraard beter. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt voor een volledig vlakke laadvloer. Ook de rugleuning van de passagiersstoel kan horizontaal worden neergeklapt. De laadruimte van de V50 heeft een inhoud van 417 liter. Door het neerklappen van de rugleuningen is hij uitbreidbaar tot 717 liter, terwijl de maximale inhoud 1307 l bedraagt als alles plat wordt gelegd. Dit lijkt kleiner dan in de huidige V40, maar dat is niet zo, want deze maten zijn volgens een nieuwe ISO-norm gemeten, terwijl acht jaar geleden voor de V40 nog de oude norm gold. De laadruimte van de V50 is nu ook beter toegankelijk omdat er geen opstaand randje meer is en er geen bulten van wielkasten in de weg zitten.
Prijzen zijn nog niet bekend.
Dik twee maanden na de lancering van de nieuwe S40 volgt nu dus de V50, die Volvo aanduidt met 'sportswagon'. De V50 is technisch gezien gelijk aan de S40 en zal in dezelfde Volvo-fabriek in het Belgische Gent worden gebouwd. Lengte, breedte, hoogte van de V50 is respectievelijk 4,51, 1,77 en 1,45 m. De lengte is daarmee 46 mm langer dan de S40, terwijl de V50 54 mm breder en 27 mm hoger is dan zijn voorganger de V40. De wielbasis van 2,64 is 78 mm langer dan die van de V40.
Volvo stelt dat met het laatste de kreukelzone bij zijwaartse aanrijdingen groter is, terwijl ook de kreukelzone aan de voorkant groter is door de compactere bouw van de componenten aan de motor. De carrosserie van de V50 is 34 % stijver dan die van de V40.
In ons land zal de V50 net als zijn grotere broers standaard worden geleverd met DSTC, Dynamic Stability and Traction Control, ABS en EBA, Electronic Brake

De V50 wordt net als de S40 aanvankelijk leverbaar met de 2.4-liter vijfcilinders met 140 en 170 pk en als T5 met 220 pk, die later in 2004 kan worden geleverd met vierwielaandrijving. Bij de marktintroductie is de V50 ook leverbaar met de nieuwe viercilinder common-rail diesel met 136 pk. In het najaar volgt de 1.8 benzinemotor met 125 pk. Net als in de S40 is de T5 gekoppeld aan een

Is de hoofdruimte voor achterpassagiers die langer zijn dan circa 1,75 m onder de aflopende daklijn van de S40 beperkt, onder het lange dak van de V50 sportswagon is die ruimte uiteraard beter. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt voor een volledig vlakke laadvloer. Ook de rugleuning van de passagiersstoel kan horizontaal worden neergeklapt. De laadruimte van de V50 heeft een inhoud van 417 liter. Door het neerklappen van de rugleuningen is hij uitbreidbaar tot 717 liter, terwijl de maximale inhoud 1307 l bedraagt als alles plat wordt gelegd. Dit lijkt kleiner dan in de huidige V40, maar dat is niet zo, want deze maten zijn volgens een nieuwe ISO-norm gemeten, terwijl acht jaar geleden voor de V40 nog de oude norm gold. De laadruimte van de V50 is nu ook beter toegankelijk omdat er geen opstaand randje meer is en er geen bulten van wielkasten in de weg zitten.
Prijzen zijn nog niet bekend.
Plaats een reactie