Volvo EX90: eerste exemplaren nog niet zoals ze moeten zijn
Softwareupdates lossen alles op
Na flink wat vertraging komen de eerste exemplaren van de elektrische Volvo EX90 in september dit jaar dan toch echt naar Nederland. In zijn eerste levensfase is de EX90 echter nog niet helemaal zoals hij moet zijn. Er zitten een aantal updates in de pijplijn die Volvo's elektrische top-SUV wél helemaal af moeten maken.
Volvo heeft EX90-klanten in ieder geval in de Verenigde Staten per mail ingelicht van een aantal zaken die in de eerste reeks Volvo's EX90 nog niet helemaal zijn zoals beoogd. De zaken op de lijst met kleine 'tekortkomingen' zijn softwarematig op te lossen. We vinden er kleine onvolledigheden op, maar ook opvallendere zaken. Uit navraag bij de Nederlandse importeur blijkt e.e.a. ook van toepassing te zijn op de eerste EX90's die naar Nederland komen.
We lezen onder meer dat Volvo in een later stadium een update voor het lidar-systeem uitrolt dat de functionaliteiten ervan - o.a. in het donker - moet verbeteren. Cross Traffic Alert - dat bewegende objecten voor de auto waarneemt en automatisch op de rem kan trappen - wordt in een later stadium aan de EX90 toegevoegd, evenals de vaardigheid waarbij de auto met Pilot Assist afremt voor bochten. Apple CarPlay? Komt later, evenals een donker thema voor het instrumentarium en het infotainmentscherm én de bi-directionele laadmogelijkheid (vehicle to home en vehicle to grid).
Opvallender wellicht is dat Volvo aangeeft dat de EX90 aanvankelijk per 24 uur ongeveer 3 procent van de accucapaciteit gebruikt, ook als de auto gewoon geparkeerd staat. Na 72 uur stopt het 'leeglopen' op dit tempo. Dat betekent dus dat je na 72 uur tot 9 procent accucapaciteit kunt verliezen terwijl je de Volvo EX90 niet eens hebt aangeraakt. De Nederlandse importeur zegt dat de accu actief blijft nadat de auto is uitgeschakeld zodat de auto alert blijft. "Als de auto langer dan 72 uur geparkeerd staat en uitgeschakeld blijft, gaat de auto in diepere slaap en verliest de batterij dus geen extra energie. Zodra de laadstatus lager is dan 8 procent, gaat de auto direct in een diepe slaap. Na een toekomstige update zal de batterij geen capaciteit meer verliezen wanneer de auto is uitgeschakeld." Ook dit is dus van tijdelijke aard.