Volvo ES90: nieuwe elektrische sedan is 'krachtigste Volvo ooit'

Schieten op i5, EQE en A6 e-tron

Volvo ES90

Zeer binnenkort breidt Volvo zijn modelfamilie uit met een volledig nieuwe elektrische sedan. En dat wordt geen kleine jongen. Het gaat namelijk om de splinternieuwe Volvo ES90, een auto die de S90 vervangt en dus moet concurreren met modellen als de BMW i5, Mercedes-Benz EQE en Audi Q6 e-tron.

Volvo heeft het maar druk. Het vernieuwde onlangs de XC60, bracht de EX30 Cross Country uit en heeft voor dit jaar nog een reeks andere nieuwe modellen in het vat zitten. Een van die elektrische nieuwkomers is de Volvo ES90. Die komt al snel: op 5 maart trekt Volvo het doek van die elektrische sedan. Voor het zover is, krijgen we een stel schimmige platen te zien waar toch al het een en ander uit af te leiden valt.

Volvo ES90

Volvo ES90

Zo lijkt de Volvo van opzij bezien enigszins het silhouet te krijgen van de – in conceptvorm ook als Volvo geboren – Polestar 2. Kijk maar eens naar de vorm van de D-stijl en de wijze waarop de daklijn overloopt in de vorm van de achterklep. Een groot verschil met de Polestar 2: de ES90 is aanzienlijk groter en heeft dus ook een derde zijrijtje. Ter vergelijking: de Polestar 2 is zo'n 4,6 meter lang. De ES90 springt in het gat dat de 4,96 meter lange S90 achter zich heeft gelaten en is dus een stuk langer. Ook interessant: we zien ogenschijnlijk een lidarmodule boven de voorruit en niet alleen in de achterklep en aan weerszijden ervan, maar ook aan aan weerszijden van de achterruit zien we verlichtingselementen. Meer interessants: de ES90 heeft in de portieren verzonken handgrepen en zijspiegels met eronder camera's die de boel achter en naast de sedan in de gaten houden.

Volvo ES90

Volvo ES90

Volgens Volvo wordt de ES90 zijn krachtigste auto ooit. Niet wat vermogen betreft, maar in digitale rekenkracht. Die titel weet de ES90 binnen te slepen door middel van zijn – en hier citeren we Volvo – 'dubbele Nvidia Drive AGX Orin-configuratie'. Het digitale deel heeft bij de ontwikkeling dan ook hoog op de prioriteitenlijst gestaan. Het merk spreekt namelijk van een zogeheten 'software gedefinieerde auto'. Volvo hamert dan ook op het voordeel dat de denk- en rekenkracht van de ES90 biedt voor veiligheidssystemen, AI en batterijbeheer.

De ES90 staat net als de EX90 (en Polestar 3) op het SPA2-platform van Volvo. Volvo brengt naar eigen zeggen een lidarmodule – die hebben we gezien – en acht camera's en twaalf ultrasone sensoren naar de ES90. Informatie over de aandrijflijn deelt Volvo nog niet. De EX90 is er in ieder geval met een 107-kWh (111 kWh bruto) accu en met 408, 503 en 517 pk sterke aandrijflijnen. Kijk niet gek op als in ieder geval een deel van deze motorische line-up ook beschikbaar komt voor de ES90.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.