Volvo ES90: nieuwe elektrische sedan heeft 700 kilometer bereik

Aanval op met name Duitse garde

Volvo ES90 teaser

De BMW i5, Audi A6 e-tron en Mercedes-Benz EQE krijgen er een concurrent bij: de Volvo ES90. Over die elektrische opvolger van de S90 kunnen we je nu de eerste technische details vertellen.

Het is in Nederland al even over en uit voor de S90. Stationwagenderivaat V90 mag er in Nederland nog heel even tegenaan, maar nadat de huidige speciale editie is uitverkocht, zwaait ook die Zweed af. De Volvo S90 hoeft het in elk geval niet zonder opvolger te doen. De Volvo ES90 staat namelijk te trappelen om zich in de EV-strijd te mengen. We weten nu wat die elektrische nieuwkomer te bieden heeft.

Allereerst heeft de Volvo ES90 800V boordspanning, een behoorlijk verschil ten opzichte van de 400V die de EX90 te bieden heeft. Die 800V-hardware levert de Volvo ES90 dan ook een hoog laadvermogen op. Snelladen kan namelijk met 350 kW, terwijl dat bij de EX90 met maximaal 250 kW kan. Volgens Volvo kun je in het gunstigste geval 300 kilometer bijladen in tien minuten. De Volvo ES90 met het grootste bereik heeft twee elektromotoren, een 106 kWh-accu en noteert een actieradius van 700 kilometer achter zijn naam. Om dat in perspectief te zetten: concurrent BMW i5 komt maximaal 627 kilometer ver op een volle lading. De Audi A6 e-tron en Mercedes-Benz EQE schoppen het achtereenvolgens tot een bereik van maximaal 756 en 669 kilometer. Wat laadvermogen betreft is de ES90 wel heer en meester (i5 205 kW, EQE 170 kW, A6 e-tron 270 kW).

Op 5 maart beleeft de Volvo ES90 zijn publieksdebuut. Om ook de visuele gemoederen op te warmen, geeft Volvo nog een set nieuwe plaagplaten van de auto vrij. Daarop zien we onder meer de achterlichten en de daarbij opvallende naast de achterruit doorlopende delen ervan.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (143)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.