Volvo ES90 en EX90 vanaf nu zonder lidar: leveringprobleem en compensatie
Scheelt een bult
Auto's zitten ramvol sensoren en andere detectiesystemen. Zo ook de elektrische Volvo ES90 en de Volvo EX90, al moeten die het vanaf nu zonder lidar doen.
De Volvo EX90 was de eerste Volvo met een lidarmodule aan de voorzijde van het dak, maar hij verliest hem nu weer. Dat is geen bewuste keuze van Volvo. Er zijn leveringsproblemen van de zijde van de toeleverancier. Het gevolg: de Volvo EX90 verliest de lidarmodule en ook de minstens zo elektrische Volvo ES90 moet het nu zonder lidar doen. Dat scheelt een bult, letterlijk.
Wie nu een Volvo ES90 of EX90 in bestelling heeft, krijgt zijn elektrische Volvo dus zeer waarschijnlijk zonder lidar. De Volvo's EX90 van modeljaar 2025 heeft hem nog wel, maar de EX90 van modeljaar 2026 – al even te bestellen– niet meer. Ook de Volvo ES90 verliest de lidarmodule, al hangt dat sterk af van wanneer de ES90 is geproduceerd. Exemplaren die na week 46 van dit jaar van de band lopen, moeten het namelijk zonder doen. Een belangrijke kanttekening hierbij. Volvo geeft aan dat het kan voorkomen dat er ook Volvo's EX90 van modeljaar 2025 zonder lidar kunnen worden geleverd, al zou het gaan om kleine aantallen. Volvo geeft aan daar zelf bij klanten op terug te komen als dat het geval is. Bij de ES90 gaat het eenvoudigweg om vrijwel alle door klanten bestelde exemplaren, al geldt hier weer dat enkele exemplaren wél met lidar worden geleverd. Die zijn dan dus in week 45 of eerder van dit jaar gebouwd.
De lidarmodule zat bij zowel de EX90 als ES90 vooraan het dak.
Exemplaren van de Volvo EX90 en ES90 die zonder de lidarmodule geleverd zijn, kunnen later achteraf uiteraard niet alsnog van die module worden voorzien. Dat is niet alleen softwarematig een klus, ook is de ingreep uiterst complex. De lidar-module zit immers verstopt onder een bult aan de voorzijde van het dak. Het is vooralsnog niet bekend of de Volvo EX90 en ES90 van modeljaar 2027 wel of geen lidar krijgen. De nog te onthullen Volvo EX60 krijgt in elk geval géén lidarmodule.
Wie zich zorgen maakt over de werking van de veiligheidssystemen van zijn of haar Volvo EX90 of ES90 zonder lidarmodule kan rustig blijven ademhalen. In een exemplaar met lidar zien de ES90 en EX90 in het donker net even beter, maar de reguliere werking van de actieve-veiligheidssystemen zou er niet onder lijden.
Volvo is niet op zijn achterhoofd gevallen en voert netjes een prijsverlaging door op de Volvo EX90 en ES90. De prijzen van alle varianten van zowel de Volvo ES90 als EX90 zakken met €1.500. De nieuwe prijzen vind je hieronder.
Prijzen Volvo ES90 – modeljaar 2026
| Motor | Accu | Actieradius | Vermogen | Aandrijving | Uitvoering | Vanafprijs |
| Single Motor Extended Range | 92 kWh | 651 kilometer | 333 pk - 480 Nm | Achter | Core | €68.495 |
| Single Motor Extended Range | 92 kWh | 651 kilometer | 333 pk - 480 Nm | Achter | Plus | €72.495 |
| Single Motor Extended Range | 92 kWh | 651 kilometer | 333 pk - 480 Nm | Achter | Plus Launch Edition | €72.995 |
| Single Motor Extended Range | 92 kWh | 651 kilometer | 333 pk - 480 Nm | Achter | Ultra | €79.495 |
| Single Motor Extended Range | 92 kWh | 651 kilometer | 333 pk - 480 Nm | Achter | Ultra Launch Edition | €79.995 |
| Twin Motor | 106 kWh | 700 kilometer | 449 pk - 670 Nm | Voor en achter | Ultra | €84.495 |
| Twin Motor | 106 kWh | 700 kilometer | 449 pk - 670 Nm | Voor en achter | Ultra Launch Edition | €84.995 |
| Twin Motor Performance | 106 kWh | 700 kilometer | 680 pk - 870 Nm | Voor en achter | Ultra | €89.995 |
| Twin Motor Performance | 106 kWh | 700 kilometer | 680 pk - 870 Nm | Voor en achter | Ultra Launch Edition | €90.495 |
Prijzen Volvo EX90 – modeljaar 2026
| Motor | Accu | Actieradius | Vermogen | Aandrijving | Uitvoering | Vanafprijs |
| Single Motor | 92 kWh | 570 kilometer | 333 pk - 480 Nm | Achter | Core | €82.995 |
| Single Motor | 92 kWh | 570 kilometer | 333 pk - 480 Nm | Achter | Plus | €87.495 |
| Twin Motor | 106 kWh | 620 kilometer | 456 pk - 670 Nm | Voor en achter | Plus | €92.995 |
| Twin Motor | 106 kWh | 620 kilometer | 456 pk - 670 Nm | Voor en achter | Ultra | €101.495 |
| Twin Motor Performance | 106 kWh | 620 kilometer | 680 pk - 870 Nm | Voor en achter | Plus | €97.995 |
| Twin Motor Performance | 106 kWh | 620 kilometer | 680 pk - 870 Nm | Voor en achter | Ultra | €106.495 |
Wil je nu toch een Volvo EX90 met een lidarmodule? Dan ben je vanaf nu aangewezen op een tweedehands EX90. Gelukkig staan er in het AutoWeek-occasionaanbod inmiddels aardig wat gebruikte Volvo's EX90 te koop!
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo ES90 Single Motor Ext. R. Ultra Launch Edition 92 kWh | Bowers & Wilkins | Luchtvering | Nappa leder | stoel ventilatie + verwarming | Panorama dak |
- 2026
- 6 km

Volvo ES90 Single Motor Extended Range Ultra 92 kWh **Levering 2025**
- 2025
- 3 km

Volvo ES90 Single Motor Ext. R. Plus Launch Edition 92 kWh | Long Range | Bose Premium Sound System | Grafisch Head-up display | Elektr. verstelbare stuurkolom | Adaptive Cruise Control | Panoramdak | Geventileerde + verwarmde stoelen voor + achter | 360 camera | 21" 5-spaaks Aero velgen | Climate Pack | Extra getint glas |
- 2025
- 8 km
Lees ook

Test: Volvo ES90 – Rijdt heel comfortabel, zolang je voorin mag zitten

Heen en weer naar EV Walhalla spiegelt Volvo EX90 verbruik mooier voor dan het is

Volvo EX90 vernieuwd: sterker, nieuwe accu's én sneller laden

Elektrische Volvo EX90 sloopt zichzelf - 'alles voor de veiligheid'
