'Volkswagens MQB staat creativiteit in de weg'
Nissan-chef Jerry Hardcastle was niet te beroerd om dit even uiteen te zetten tegenover Automotive News: "Als je te obsessief bezig bent met modulariteit, dan is dat niet goed. Je verliest dan je creativiteit op designgebied en je eindigt met een gamma vol auto's die allemaal op elkaar lijken. Volkswagen kan met MQB nooit een auto als de Juke bouwen."
Toch staat het introduceren van een verregaand flexibel modulair platform bij veel fabrikanten hoog op de prioriteitenlijst. Binnenkort introduceert Volvo bijvoorbeeld een platformstructuur die de basis van tweederde van z'n auto's zal vormen. Ook Toyota is bezig met de ontwikkeling van een MQB-achtige structuur.
De voordelen van modulair bouwen liggen op het kostenvlak. Met de juiste techniek kan een steeds groter deel van het gamma putten uit dezelfde onderdelenbak en dat scheelt flink wat geld. De Volkswagen Group heeft inmiddels met de Golf, Leon en Octavia z'n eerste MQB-modellen en de komende jaren komen daar nog zo'n veertig bij.