Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111

107
Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111
Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111
  • Alexander Inia
  • Nieuws
25 januari 2011 om 18:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na de L1 Concept van de IAA in 2009 presenteert Volkswagen op de Qatar Motor Show een doorontwikkeling van z'n superspaarvarken: de XL1 Concept. En volgens Volkswagen betekent de XL1 ook weer een nieuwe stap richting de serieproductie.
Om maar met de deur in huis te vallen: er staat in de kop van dit artikel geen tikfout. Volkswagen geeft voor de XL1 Concept een verbruik van 0,9 liter per 100 kilometer op, oftewel 1 op 111. De CO2-uitstoot van de tweezitter is 24 gram per kilometer. Imposante waarden, maar hoe heeft Volkswagen dit weten te bewerkstelligen?
Allereerst door een lage luchtweerstand: de Cw-waarde is 0,186. Bovendien heeft Volkswagen flink ingezet op gewichtsreductie: het monocoque en flink wat andere onderdelen zijn gemaakt van koolstofvezel. Hierdoor weegt de XL1 slechts 795 kilogram. Instappen gaat nu makkelijker, omdat Volkswagen vleugeldeuren toepast.
De concept-car is een plug-in hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 27 pk/140 Nm sterke elektromotor en een tweecilinder turbodiesel, die 48 pk en 120 Nm ophoest. De TDI heeft een cilinderinhoud van 0,8 liter en is afgeleid van de 1.6 TDI zoals we die al kennen uit diverse producten van de Volkswagen Groep.
Schakelen gaat via een zeventraps DSG-transmissie en XL1 Concept slaat z'n energie op in een pakket lithium-ion accu's. De auto kan 40 kilometer puur op elektriciteit rijden. De sprint naar 100 km/h kost de auto 11,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/h.
De XL1 is 3,89 meter lang, 1,67 meter breed en 1,16 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 100 liter. De buitenspiegels zijn vervangen door kleine camera's, dit om de luchtweerstand te beperken. De typische radiator grille maakt plaats voor een zwarte streep in combinatie met led-lampen. De knipperlichten gebruiken ook led-technologie. Aan de achterzijde vinden we een diffusor en rode led-lampen. Tenslotte heeft de XL1 de nieuwste generatie banden met lage rolweerstand en keramische remschijven. Wie deze XL1 Concept in het echt wil zien, kan 'm van 26 tot 29 januari bewonderen op de Qatar Motor Show.
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen XL1
Volkswagen Volkswagen XL1

Lezersreacties (107) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen XL1 specificaties
  • Volkswagen XL1 occasions
  • Volkswagen XL1 video's
Advies en informatie
  • Volkswagen XL1 tests
  • Volkswagen XL1 gebruikersreviews
  • Volkswagen XL1 index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
Rij-impressie - Volkswagen XL1

Rij-impressie - Volkswagen XL1

170

Volkswagen geeft voor z’n zuinigheidswonder XL1 een verbruik op van 1 op 111. Mooi, maar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Rij-impressie - Volkswagen XL1

    Rij-impressie - Volkswagen XL1

    170
    • 18 januari 2015
  • Nieuws
    Volkswagen XL1 ook als vierzitter?

    Volkswagen XL1 ook als vierzitter?

    45
    • 20 augustus 2014
  • Nieuws
    AUTOWEEK LIVE: ook de unieke VW XL1 is er!

    AUTOWEEK LIVE: ook de unieke VW XL1 is...

    50
    • 11 mei 2014
  • Nieuws
    AutoWeek-lezer spot: Volkswagen XL1

    AutoWeek-lezer spot: Volkswagen XL1

    55
    • 31 december 2013
  • Nieuws
    'Productiekansen voor Volkswagen XL1 Sport'

    'Productiekansen voor Volkswagen XL1 Sport'

    30
    • 10 november 2013
  • Nieuws
    Marta maakt Volkswagen-onderhoud makkelijk

    Marta maakt Volkswagen-onderhoud makkelijk

    28
    • 7 oktober 2013
  • Nieuws
    Andere koek: Volkswagen Project XL Sport

    Andere koek: Volkswagen Project XL Sport

    31
    • 30 september 2013
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    47
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden