Volkswagen XL1 ook als vierzitter?
Het is de laatste tijd een beetje stil rondom de XL1, de superzuinige, futuristisch gelijnde tweezitter van Volkswagen. Er zouden 250 van deze plug-inhybrides gebouwd worden, en de Nederlandse importeur had er eind 2013 acht in bestelling staan.
De huidige stand van zaken is dat de eerste 50 exemplaren - duurtesters - af zijn en dat Volkswagen nu is begonnen met de bouw van 200 auto's voor klanten. Begin juni is de eerste XL1 op Nederlands kenteken gezet, in totaal komen er vijf deze kant op. Je kunt deze exclusieve auto voor 111.000 euro direct bestellen bij de fabriek in Dresden, zonder tussenkomst van de importeur.
Volgens Autocar denkt Volkswagen na over een vierzitsvariant van de XL1, die als XL2 door het leven zou kunnen gaan. Om het extra gewicht - zo'n 150 kg meer dan de 795 kilo van de XL1 - te compenseren, zouden een grotere verbrandings- en elektromotor worden gemonteerd. De aandrijflijn van de XL bestaat uit een 48 pk sterke tweecilinder TDI van 800 cc en een elektromotor met 27 pk.
Over een eventuele komst van een XL2 kan de woordvoerder van Volkswagen niets zeggen. Hij geeft aan dat ook nog niet is besloten of de Up met XL1-aandrijflijn in productie gaat.
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.