Volkswagen Tayron: als plug-in hybride duizenden euro's goedkoper dan mild-hybride
Mild-hybride Tayron enige variant die er ook als zevenzitter is
In de markt voor een SUV van Volkswagen, maar is de Tiguan je te klein en de Touareg je te groot en te duur? Dan heeft het merk een oplossing: de Tayron. AutoWeek heeft de prijzen van de Volkswagen Tayron. Het blijkt dat de beduidend krachtigere plug-in hybride Tayron duizenden euro's goedkoper is dan de minder potente mild-hybride variant. Toch is er één goede reden om voor de mild-hybride Tayron te gaan.
De Volkswagen Tayron is de SUV die de Tiguan Allspace moet doen vergeten. Hoewel de Tayron net als de auto die hij vervangt technisch feitelijk een verlengde variant van de Tiguan is, heeft de Tayron een volledig van dat van de Tiguan afwijkende verpakking. Volkswagen gaf bij de introductie van de Tayron tegenover AutoWeek al aan dat het nieuwe model hoger in de markt wordt gezet dan de Tiguan Allspace, wat deed vermoeden dat hij flink duurder wordt. Ja: de Tayron is bij gelijke motorisering inderdaad duurder dan de Tiguan Allspace die hij vervangt, maar je krijgt er ook meer auto voor terug.
De Volkswagen Tayron is in Nederland leverbaar met een 150 pk sterke mild-hybride 1.5 eTSI en met 204 pk en 272 pk sterke plug-in hybride eHybrid-aandrijflijnen. De mild-hybride variant profiteert niet van de op papier lage CO2-uitstoot en de daarmee gepaard gaande minder heftige 'bpm-boete'. Het gevolg: de 150 pk sterke mild-hybride Tayron is duurder dan de 204 pk sterke plug-in hybride Tayron. Waarom Volkswagen de mild-hybride Tayron dan toch in Nederland levert? Welnu: enkel de mild-hybride Volkswagen Tayron is tegen bijbetaling leverbaar als zevenzitter. De plug-in hybride Tayrons zijn altijd vijfzitters.
De Volkswagen Tayron met mild-hybride 1.5 eTSI is er als Life Edition vanaf €57.490 en kost als R-Line Edition €62.490. Wil je de extra derde zitrij, dan ben je nog eens €890 kwijt. Voorganger Tiguan Allspace was er tot voor kort vanaf €53.990. Ook dan had je een 150 pk sterke 1.5 TSI, maar dat was geen mild-hybride machine. Daar komt bij dat de Tayron 5 centimeter langer én ruimer is dan de Tiguan Allspace die hij vervangt. Dat verzacht de prijsverhoging enigszins.
Plug-in hybride
De 204 pk sterke plug-in hybride Volkswagen Tayron is er als Life Edition vanaf €52.490. Die variant noteert een elektrisch bereik van 126 kilometer achter zijn naam. De Tayron met deze aandrijflijn is er ook als R-Line Edition en kost dan €57.490. Het topmodel is de 272 pk sterke plug-in hybride Tayron. Die is er alleen als R-Line Edition en kost €59.490. Jawel: zelfs de 272 pk sterke plug-in hybride Tayron is goedkoper dan een gelijk uitgevoerde Tiguan met 150 pk sterke 1.5 eTSI. Dit prijsbeleid is opvallend, daar plug-in hybride varianten van de kleinere Tiguan wél duurder zijn dan de Tiguans met mild-hybride aandrijflijnen.
De Volkswagen Tayron staat vanaf eind februari bij de dealers. Hier lees je alles over de Tayron.
Prijzen Volkswagen Tayron - november 2024
Motor | Vermogen | Transmissie | Elektrisch bereik | Uitvoering | Vanafprijs |
1.5 eTSI (mild-hybrid) | 150 pk | DSG-7 automaat | - | Life Edition | €57.490 |
1.5 eTSI (mild-hybrid) | 150 pk | DSG-7 automaat | - | R-Line Edition | €62.490 |
1.5 eHybrid (plug-in hybride) | 204 pk | DSG-7 automaat | 126 kilometer | Life Edition | €52.490 |
1.5 eHybrid (plug-in hybride) | 204 pk | DSG-7 automaat | 116 kilometer | R-Line Edition | €57.490 |
1.5 eHybrid (plug-in hybride) | 272 pk | DSG-7 automaat | 117 kilometer | R-Line Edition | €59.490 |