Volkswagen Phaeton V10 TDI

Volkswagen Phaeton
De Volkswagen Phaeton is vanaf april ook leverbaar met de V10 TDI, die in de Touareg debuteerde. De eerste rij-impressie wijst uit dit een topkoppel is.

De Volkswagen Phaeton is vanaf april ook leverbaar met de V10 TDI, die in de Touareg debuteerde. De eerste rij-impressie wijst uit dat dit een topkoppel is.

VW's tiencilinder biturbo-diesel met een koppel van 750 Nm en 313 pk is de jongste aanvulling op het motorengamma van de Phaeton, dat tot op heden bestaat uit de W12 en de V6. In juni komt er een V8 en begin 2004 komt er nog een 3-liter V6 diesel.
In de Phaeton is de V10 TDI altijd standaard gecombineerd met een zestraps automaat en 4Motion. De maximale trekkracht is trouwens al beschikbaar bij 2000 tpm en het zorgt er voor dat de (schrik niet...) ruim 2400 kg zware VW in 6,9 seconden op 100 km/h zit. De top is elektronisch afgeregeld op 250 km/h.

Dat er overvloedig trekkracht aanwezig is in VW's luxe limo konden we ervaren tijdens de eerste rij-impressie in Italië. Daar bewijst ook de Phaeton V10 zijn stille kracht. De motor loopt op kruissnelheid muisstil. Alleen tijdens het accelereren laat hij een zacht gegrom horen. Het is met deze luxe limo dan ook oppassen geblazen, want je zit zó op verboden snelheden.
De V10 TDI heeft standaard leren bekleding, een elektrisch in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom met 'easy entry' en geheugenfunctie, warmtewerend en infrarood reflecterend glas, verwarmde, elektrisch verstelbare voorstoelen, mistlampen en 18-inch wielen met 235/50 R18-banden.

De V10 TDI kost € 127.750. Wie geen achterbank verkiest, maar twee elektrisch verstelbare stoelen en een middenconsole betaalt voor de vierzitter € 136.550.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.