Volkswagen Phaeton feestwagen

Volkswagen Phaeton
Vanaf september wil VW ook in Nederland meedoen in de Oberklasse. En de Phaeton moet het gaan doen. Is 'ie goed genoeg?

Vanaf september wil VW ook in Nederland meedoen in de Oberklasse. En de Phaeton moet het gaan doen. Is 'ie goed genoeg?

Tekst Luc Vranken

Sommigen zeggen 'Fééten' op z'n Engels, sommige Duitsers hebben het over 'Féétoon'. Het mag dus allebei. De grootste VW is een auto van superlatieven en van veel moderne techniek. We reden de instapper V6 van 3,2-liter en handgeschakelde zesbak en topmodel W12 met de 6-litermotor en automaat. Dan hebben we meteen de twee uitersten te pakken. Koppelbeul V10 TDI was nog niet present, die komt begin 2003.
Om met de 'prijspakker' te beginnen (E 81.875): het is vreemd om in zo'n gigantische limousine zelf te moeten schakelen. Dat verloopt overigens prima en de bak is goed afgestemd op de 241 pk. We hebben niet het gevoel underpowered onderweg te zijn. De V6 is een voorwielaandrijver, maar in bochten lekker neutraal. Wel voel je geregeld met bijna 2 ton onderweg te zijn; het gewicht duwt door bij snelle richtingwisselingen.
Elektronisch geregelde luchtvering maakt het onderstel van de Phaeton bijzonder. Toch geeft de auto best veel korte oneffenheden door aan het interieur. VW heeft zo'n beetje het automeubilair opnieuw uitgevonden met zeer uitgebreid verstelbare en geventileerde stoelen mét rugmassage. Feit is dat we een uitstekende zitpositie kunnen vinden. Ook achterin is aan de passagier gedacht. Daar hebben ze hun eigen bedieningspaneel om de Climatronic helemaal naar eigen wens af te stellen. Zo kun je vier verschillende klimaatzones in de Phaeton maken want die luxe hebben ze voorin ook.
Topper W12 is een extreem geval. Wrijf met je rechtervoet over het gaspedaal en je katapulteert vooruit. Je voelt meteen, dit is een limo met extra pit. Blijkt ook uit de cijfers: in 6,1 seconde naar de honderd en een afgeregelde top van 250 km/h. Waarbij VW meteen roept dat de auto is geconstrueerd om probleemloos 300 km/h te halen¼
Wij moesten bij 240 van het gas af en toen voelde de W12 met 420 pk nog altijd zeer safe aan. Indrukwekkend is hoe geraffineerd en beschaafd de top-Phaeton dat enorme vermogen op de weg legt. Heeft de standaard vierwielaandrijving ongetwijfeld mee te maken.
Op een Phaeton is hoegenaamd niets aan te merken. Auto's bestemd voor deze klasse moeten heel erg goed zijn, heel veel narigheid van buiten af filteren en dat doet de Phaeton. Dus lijkt 'ie klaar voor de klus. Een superspannende rijervaring biedt de auto echter niet, maar die eigenschap deelt hij met andere topklassers. Dus gaat VW het maken in de Oberklasse? Dat bepaalt u!

Na de vakantie
In september is de Phaeton in ons land leverbaar. Een tiental VW-dealers in het land gaan de auto servicen maar kopen dient bij de VW-importeur in Leusden te gebeuren. Die heeft alle motorvarianten als demonstratieauto staan en daar kan een proefrit worden gemaakt. VW verbindt eerste klas omgangsvormen aan de Phaeton-kopers; het mag ze aan niets ontbreken. De auto wordt niet alleen gebracht en gehaald voor service en reparatie maar waar de aflevering plaats moet hebben, mag de klant ook zelf bepalen. Dat kan zelfs in de Glazen Fabriek in Dresden waar de Phaeton in elkaar wordt gezet.
Met de SUV Touareg, waarmee Volkswagen eind van dit jaar ook nog komt, wordt dezelfde policy gevoerd: een kooppunt, een landelijk netwerk van servicepunten en een eersteklas klantenbenadering.
Afgezien van de Phaeton V6 en de W12 komt er nog een V8 (4,2-liter, 336 pk) in de loop van volgend jaar en een V10 TDI (5,0-liter, 313 pk) begin 2003.

Prijzen
V6: € 81.875 E
V6 Automaat: € 84.525
W12: € 140.875

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.