Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla in China
Mag ik dan bij jou?
FAW-Volkswagen wendt zichzelf in China naar verluidt tot Tesla om aan de plaatselijke milieuregels te voldoen.
Om autobouwers te bewegen zuiniger en schonere auto’s te bouwen, wordt er in China net als bij ons gewerkt met strikte normen. Ook in China is het vervolgens mogelijk om wat van het ‘krediet’ te verschuiven van de ene naar de andere autobouwer. Volgens Reuters is dat precies wat er gaat gebeuren tussen FAW-Volkswagen en Tesla.
De Duits/Chinese joint-venture zou zich genoodzaakt zien om voor een flink bedrag aan ‘CO2-kredieten’ te kopen bij Tesla, dat als bouwer van louter elektrische auto’s uiteraard met grote marge aan de regels voldoet. De EV-bouwer kan dit positieve tegoed verkopen aan een bedrijf dat juist tekortkomt. Deze praktijk is vergelijkbaar met wat er in Europa gebeurt, bijvoorbeeld tussen FCA, Honda en Tesla. Volgens Reuters leverde de verkoop van dit soort tegoeden Tesla in 2020 1,58 miljard dollar of zo’n 1,34 miljard euro op.
FAW-Volkswagen is één van de joint-ventures en dus takken van de Duitse autobouwer in China. Hoewel Volkswagen inmiddels wereldwijd wordt gezien als een potentieel grote speler op het gebied van EV’s, is FAW-Volkswagen in China nog vooral heel groot als het gaat om traditioneel aangedreven auto’s. Die zijn daar voorlopig domweg veel populairder.
Inmiddels heeft FAW-VW wel een eigen versie van de Volkswagen ID4 in de Chinese showrooms staan. Die auto lijkt als twee druppels water op ‘onze’ ID4, terwijl de variant van de andere joint-venture SAIC-Volkswagen een duidelijk afwijkende voor- en achterkant heeft.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Dit zijn de vijf goedkoopste occasions van eerste eigenaar en met lage kilometerstand

Volkswagen kan komende week blijven produceren ondanks chiptekort

Winst Tesla keldert opnieuw – omzet wél toegenomen

Tesla Model X vernieuwd: tot 650 kilometer bereik en vanaf €116.000







