
Volkswagen ID.7 GTX: sportieve topversie voor vlaggenschip
Twee motoren, vierwielaandrijving
De gloednieuwe Volkswagen ID7 krijgt niet geheel verrassend een sportieve GTX gedoopte topversie. Dat wordt het absolute vlaggenschip van Volkswagens ID-vloot.
Er kan bijna geen Volkswagen ID-model meer ontsnappen aan de GTX-behandeling en dus moet ook de Volkswagen ID7 eraan geloven. De onlangs gepresenteerde elektrische sedan (er komt overigens ook een Variant) heeft vooralsnog in sterkste vorm 286 pk en achterwielaandrijving, maar daar kan het natuurlijk niet bij blijven bij een vlaggenschip. Dat moet de ID7 ruimschoots rechtzetten.
De Volkswagen ID7 GTX krijgt vierwielaandrijving en waarschijnlijk twee samen 340 pk sterke elektromotoren. Dat is althans wel de vernieuwde aandrijflijn die de ID3 GTX naar verluidt krijgt en die binnenkort ook al in de ID Buzz GTX verschijnt. Reken erop dat de 86-kWh accu uit de ID7 Pro S zijn weg vindt naar de ID7 GTX, al is het nog wel even de vraag of die ook (zoals in de Pro S) tegen de 700 km bereik mogelijk maakt bij de sportieve uitvoering.
Zoals op de teaserfoto's al te zien is, onderscheidt de Volkswagen ID7 GTX zich onder meer van zijn minder bedoelde broers met iets aangepaste lichtunits, zwarte accenten, donkerder getinte ramen en GTX-badges. Reken verder op rijmodi die het onderstel en het sturen sportiever aan laten voelen. Een praktisch voordeel zit er mogelijk ook nog aan de ID7 GTX, want de Volkswagen ID4 mag als GTX bijvoorbeeld 200 kilo meer trekken. Volkswagen presenteert de ID7 GTX in september tijdens IAA Mobility in München.
Lees ook
Test: BYD Dolphin Surf - verrassend comfortabel voor zo'n kleintje
Kia PV5 als personenauto: €10.000 goedkoper dan een ID.Buzz!
Tesla houdt vast aan productie-verdubbeling in Duitsland
Failliete Zweedse accufabrikant Northvolt staakt productie
China is goed voor 70 procent van de wereldwijde EV-productie
Lezersreacties (19)
Reageren






Ik durf te stellen dat VW cq Volkswagen AG een aardig arsenaal aan EV's heeft geïntroduceerd én daadwerkelijk levert, waar menig concurrent van onder de indruk zal zijn.

Op papier heeft VW cq Volkswagen AG inderdaad een aardig arsenaal maar ondertussen wordt de consument door een uitstekende marketing aan het lijntje gehouden.
Je mag van mij best dromen van modellen en uitvoeringen die in de praktijk niet op de NL markt leverbaar zijn, maar waar blijft de 4-motion van de ID.4 en ID.5 die in D wel leverbaar is? Of de ID.7 Variant die nu voor 2024 op de rol staat? En de ID.2All 2025/2026?
De facto zijn de ID.3 en ID.4 alleen in een beperkte variatie leverbaar en zitten we nog steeds met onverlichte sliders onder een touchscreen

Je pingelt nl nog meer met je argumentatie, dan een motor zonder klopsensor, draaiend op benzine met een laag octaangehalte



Bekijk ook eens de BYD Han. Vergelijkbare auto, maar leuker gelijnd als je 't mij vraagt.



Tip: probeer eens positief in het leven te staan. Dat is zoveel leuker voor je medemens én jezelf!




Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.