AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen ID.7 GTX: sportieve topversie voor vlaggenschip

Twee motoren, vierwielaandrijving

Volkswagen ID7 GTX

De gloednieuwe Volkswagen ID7 krijgt niet geheel verrassend een sportieve GTX gedoopte topversie. Dat wordt het absolute vlaggenschip van Volkswagens ID-vloot.

Er kan bijna geen Volkswagen ID-model meer ontsnappen aan de GTX-behandeling en dus moet ook de Volkswagen ID7 eraan geloven. De onlangs gepresenteerde elektrische sedan (er komt overigens ook een Variant) heeft vooralsnog in sterkste vorm 286 pk en achterwielaandrijving, maar daar kan het natuurlijk niet bij blijven bij een vlaggenschip. Dat moet de ID7 ruimschoots rechtzetten.

De Volkswagen ID7 GTX krijgt vierwielaandrijving en waarschijnlijk twee samen 340 pk sterke elektromotoren. Dat is althans wel de vernieuwde aandrijflijn die de ID3 GTX naar verluidt krijgt en die binnenkort ook al in de ID Buzz GTX verschijnt. Reken erop dat de 86-kWh accu uit de ID7 Pro S zijn weg vindt naar de ID7 GTX, al is het nog wel even de vraag of die ook (zoals in de Pro S) tegen de 700 km bereik mogelijk maakt bij de sportieve uitvoering.

Zoals op de teaserfoto's al te zien is, onderscheidt de Volkswagen ID7 GTX zich onder meer van zijn minder bedoelde broers met iets aangepaste lichtunits, zwarte accenten, donkerder getinte ramen en GTX-badges. Reken verder op rijmodi die het onderstel en het sturen sportiever aan laten voelen. Een praktisch voordeel zit er mogelijk ook nog aan de ID7 GTX, want de Volkswagen ID4 mag als GTX bijvoorbeeld 200 kilo meer trekken. Volkswagen presenteert de ID7 GTX in september tijdens IAA Mobility in München.

Lezersreacties (19)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Jetlag
Jetlag
  • 4
Je doet je naam eer aan.
Ik durf te stellen dat VW cq Volkswagen AG een aardig arsenaal aan EV's heeft geïntroduceerd én daadwerkelijk levert, waar menig concurrent van onder de indruk zal zijn.
Ik stop met dieselen
Ik stop met dieselen
  • 2
Dank je.
Op papier heeft VW cq Volkswagen AG inderdaad een aardig arsenaal maar ondertussen wordt de consument door een uitstekende marketing aan het lijntje gehouden.
Je mag van mij best dromen van modellen en uitvoeringen die in de praktijk niet op de NL markt leverbaar zijn, maar waar blijft de 4-motion van de ID.4 en ID.5 die in D wel leverbaar is? Of de ID.7 Variant die nu voor 2024 op de rol staat? En de ID.2All 2025/2026?
De facto zijn de ID.3 en ID.4 alleen in een beperkte variatie leverbaar en zitten we nog steeds met onverlichte sliders onder een touchscreen
Jetlag
Jetlag
  • 0
Je hebt of écht geen idee, of je wilt gewoon ouderwets bashen.
Je pingelt nl nog meer met je argumentatie, dan een motor zonder klopsensor, draaiend op benzine met een laag octaangehalte
Gewijzigd door auteur
Jetlag
Jetlag
  • 3
Ben benieuwd waar de teller qua (negatieve Off-Topic) reacties nu weer zal eindigen...
Fully Charged
Fully Charged
  • 3
Het blijft dezelfde sof(t)ware bij VAG. De hele Cariad software-afdeling is op de schop en een groot deel van het werk wordt uitbesteed in... China.
Bekijk ook eens de BYD Han. Vergelijkbare auto, maar leuker gelijnd als je 't mij vraagt.
Volv0
Volv0
  • 3
de gtx modellen zijn tot nu toe niet sportief en is extra vermogen alleen te bereiken onder bepaalde omstandigheden (zoiets als 80% vol e.d.). de id.7 ziet er sowieso uit als een chineze auto (xpeng p5) dat niet de mooie verhoudingen heeft als de concept cars. jammer.
Conny 4871879
Conny 4871879
  • 2
Wie zit er verlegen om een hatchback van 5 meter lang? Pas niet in mijn garage, laat staan op een standaard parkeerplaats...
GTAm
GTAm
  • 0
Zonet even je laatste reacties bekeken: nergens een positieve boodschap in te bespeuren...
Tip: probeer eens positief in het leven te staan. Dat is zoveel leuker voor je medemens én jezelf!
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 1
Weer een auto erbij voor de happy few. Kijk ons, we zijn de planeet van de ondergang aan het redden (not).
GTAm
GTAm
  • 0
Het is mijn auto niet maar deze ziet er wel al veel volwassener uit dan de vorige.