Volkswagen ID1: elektrisch terug naar de basis – Vooruitblik
EV voor het volk
Volkswagen gaat terug naar de basis met de elektrische Volkswagen ID1. Dat moet een auto ‘voor het volk’ worden. Althans, voor het volk dat zo’n twintig mille te besteden heeft en elektrisch wil rijden.
Highlights Volkswagen ID1
- Komt in 2027
- Vanaf zo’n €20.000
- Minstens 250 km bereik
Hoewel je op basis van de verkoopcijfers kunt concluderen dat Volkswagen op (gebruikte-)autogebied veel Nederlanders op hun wenken bedient, is het al een tijdje geen ‘volks’-merk meer. Dan moet je eerder bij dochtermerk Skoda zijn, al bedient momenteel niemand de relatief betaalbare hoek zo goed als Dacia. Volkswagen gaat echter tot op zekere hoogte terug naar de basis door een van de goedkoopste nieuwe elektrische auto’s op de markt te brengen. De Volkswagen ID1 krijgt een zware taak op zijn kleine schoudertjes: enorme aantallen mensen naar de showroom lokken, om een ongetwijfeld flinterdunne marge om te zetten in een leuke winst. Een massaproduct pur sang, maar dan wel een slagje hoogwaardiger dan bijvoorbeeld de Dacia Spring.
Heden en verleden
Dat Volkswagen weet hoe het kleine auto’s moet bouwen, heeft het al meermaals bewezen. De Volkswagen Up is het meest recente voorbeeld. Die wist behoorlijk te overtuigen; in ons land zijn er bijna 100.000 van verkocht en het is nog altijd een gewilde occasion. De Volkswagen ID1 heeft dan ook grote schoenen te vullen en leent daarvoor enkele uiterlijke kenmerken van zijn spirituele voorganger. Hoe we dat zo zeker weten? Nou, Volkswagen heeft begin dit jaar met de ID.Every1 al een zeer productierijpe voorbode van de ID1 laten zien. Voor onze illustrator was het deze keer dan ook een koud kunstje om de productieversie digitaal in elkaar te knutselen. De vleugjes Up die we erin herkennen, zijn de op de hoeken van de voorbumper geplaatste dagrijverlichting (e-Up) en de zwart omlijste achterruit. De ID1 grijpt uiterlijk niet alleen terug op de Up, maar met zijn koplampen in de rechte zwarte ‘grille’ tot op zekere hoogte ook op veel oudere Volkswagens, zoals de eerste Golfjes en Polo’s.
Volkswagen ID1 (Illustratie: Larson)
In het interieur is het een heel ander verhaal, want daar verwachten we toch vooral een heel eigentijdse aanblik. Het studiemodel had een behoorlijk leeg dashboard, met in het midden een vrij fors infotainmentscherm en daaronder nog een klein rijtje fysieke (!) sneltoetsen. Ook op het stuurwiel zitten fysieke knoppen. In dat opzicht wordt Volkswagens kleinste in elk geval dan weer wat traditioneler dan diverse recente modellen van het merk. Onlangs gaf Volkswagen toe dat het heeft geluisterd naar de kritiek op de ‘aanraakgevoelige’ toetsen op stuurwielen en de ID1 plukt daar van meet af aan de vruchten van.
‘Minimaal 250 km’
Volkswagen deed bij de presentatie van de conceptversie alvast enkele harde cijfers uit de doeken. Zo was de ID.Every1 3,88 meter lang en 1,82 meter breed en bood hij 305 liter bagageruimte. De productieversie wijkt daar waarschijnlijk niet of nauwelijks van af. Belangrijker is dat Volkswagen meteen ook al een beoogde vanafprijs van zo’n €20.000 noemde. Daarmee komt hij straks in het vaarwater van auto’s als de reeds genoemde Dacia Spring en de Hyundai Inster, maar ook de aankomende retro-Renault Twingo. Wat er op technisch vlak van mag worden verwacht, is alleen nog wat vager. De Volkswagen ID1 staat in elk geval op een voorwielaangedreven variant van het MEB-platform en krijgt waarschijnlijk een 95 pk sterke elektromotor, maar over het accupakket zwijgt het merk nog in alle talen. Volkswagen spreekt over een actieradius van ‘minimaal 250 km’. Of dat betekent dat alleen de basisversie zo’n 250 km rijbereik heeft of dat de ID1 hoe dan ook maar een rijbereik van iets meer dan 250 km heeft, is nog onduidelijk. We vermoeden het eerste; de Volkswagen e-Up schopte het immers al tot 260 km en het lijkt ons sterk dat zijn opvolger daar niet overheen gaat. Over zo’n twee jaar gaan we het meemaken.