Volkswagen ID.UX is nieuw elektrisch submerk
ID.UNYX als eerstgeborene
Volkswagen voegt een nieuw merk aan zijn portfolio toe: ID.UX. Wat je van ID.UX moet verwachten? In Europa helemaal niks. Volkswagens ID.UX is namelijk een submerk waarmee het merk vooralsnog enkel de Chinese markt gaat bedienen. En dat is niet voor het eerst.
Zo'n vijf jaar geleden toverde Volkswagen de modelnaam Jetta om tot een merk. Onder merknaam Jetta verkoopt het samen met een joint-venture partner een handjevol auto's waarvan je het origineel vast wel kent. Zo deelt de Jetta VA3 zijn basis met de laatste Seat Toledo en zijn de VS5 en VS7 gebaseerd op auto's als de Seat Ateca, Skoda Karoq en Volkswagen Tharu. Jetta krijgt in China gezelschap van een tweede submerk van automerk Volkswagen: ID.UX.
Met de ID.UX-modellen mikt Volkswagen zich naar eigen zeggen vooral op jongere doelgroepen. Lifestyle-modellen dus. Dat is niet enkel onze interpretatie. Volkswagen spreekt zelf namelijk van auto's met 'lifestyle-georiënteerd design-dna'. In 2027 brengt Volkswagen zijn eerste ID.UX-modellen op de Chinese markt. De eerste daarvan heet ID.UNYX die dit jaar nog wordt onthuld. AutoWeek kon je de ID Unyx onlangs al vanuit alle hoeken laten zien. Feitelijk is het een Cupra Tavascan met een designsausje van Volkswagen. Het lijkt erop dat die auto gewoon Volkswagen-badges krijgt. Of ID.UNYX dus echt als los merk of als modellijn wordt neergezet, is niet helder. Ook opvallend: hoewel Volkswagen zegt dat het eerste ID.UX-model pas in 2027 op de Chinese markt komt, trekt het dus dit jaar al het doek van die eerstgeborene.
Volkswagen wil in China flink groeien. In totaal wil het in 2030 zestien elektrische ID-modellen aanbieden waarvan er een vijftal wordt gevoerd door het nieuwe submerk. Tussen die nieuwkomers zitten niet alleen modellen op MQB- en MEB-basis, maar ook auto's die gebruik maken van techniek van Xpeng. Ook spreekt Volkswagen van de komst van het China Main Platform (CMP), een basis die ondanks zijn afkorting niets te maken heeft met de hardware van Stellantis. Op CMP-techniek wil Volkswagen vier 'betaalbare EV's' parkeren. Of er van de genoemde nieuwkomers iets doorsijpelt naar Europa, is nog onbekend.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline
- 2015
- 80.740 km

Volkswagen Crafter 35 2.0 TDI L3H3 Comfortline
- 2018
- 223.312 km

Volkswagen Polo Life Edition | 'App-Connect' smartphone integratie | Airconditioning automatisch (Climatronic), 2-zone | Buitenspiegels elektrisch instel- verwarm- en inklapbaar
- 2025
- 21 km
Lees ook

Volkswagen ID Unyx: splinternieuwe elektrische SUV

Zo gaan onze elektrische middenklassers met kou om: updates Mazda 6e en VW ID7

'Geen Chinese Volkswagens naar Europa'

Door zeven (Balkan)landen met de Volkswagen ID7 Tourer kan, maar je moet wel vooruitdenken





