Volkswagen ID.Every1: zo wordt de elektrische Volkswagen van €20.000
In 2027 te koop vanaf €20.000
In 2027 tref je in de showroom van Volkswagen een aantal modellen aan die je nu nog helemaal niet kent. Waaronder een EV waarmee het terugkeert naar het A-segment. Deze Volkswagen ID.Every1 schetst al een behoorlijk nauwkeurig beeld van wat je kunt verwachten!
Highlights Volkswagen ID1
- Komt in 2027
- Kleiner dan ID2, maar groter dan Up
- Minimaal 250 kilometer bereik
- Vanaf €20.000
Volkswagen heeft inmiddels al heel wat elektrische ID-modellen. We noemen van klein naar groot de ID3, ID4, ID5, ID7 en ID Buzz. Een kleinere elektrische auto dan de 4,26 meter lange ID3 die je als elektrisch equivalent van de Golf kunt zien - is er niet. Nog niet, maar die komt, of beter gezegd: komen wel. Volkswagen zegt tot en met 2027 maar liefst negen nieuwe modellen op de markt, waarvan een viertal modellen op een nieuwe voorwielaangedreven variant van het MEB-platform. Een daarvan wordt de productieversie van de ID2all, een compacte nieuwkomer die je moet zien als het elektrische alternatief voor de Polo. Die moet zo'n 25 mille gaan kosten. Maar het kan nog een maatje kleiner. Én goedkoper. Een jaar later - in 2027 dus - betreedt de productie van deze Volkswagen ID.Every1 de markt.
Met de productieversie van de ID.Every1 keert Volkswagen terug naar het A-segment. Volkswagen trok zich nadat het de Up uit productie haalde terug uit dat in Europa belangrijke hoekje van de automarkt. Van de Up bestond ook een volledig elektrische e-Up en die krijgt in 2027 eindelijk een opvolger. Deze ID.Every1 fungeert als vrij productierijpe voorbode van die nieuwkomer. Blijft de modelnaam ID.Every1 behouden? Dat lijkt ons stug. Als Volkswagens ID-label niet komt te vervallen, kan het niet anders dan dat hij ID1 gaat heten.

Volkswagen ID.Every1: met een vleugje Up.
Volkswagen ID1 vanaf €20.000
Op papier lijkt de Volkswagen ID1 in ieder geval een interessante nieuwkomer. Volkswagen geeft voor de uiteindelijke productieversie een vanafprijs op van €20.000. Inderdaad: daarmee is de aanval geopend op compacte EV's als de Dacia Spring, Leapmotor T03 en de nog te onthullen nieuwe elektrische Renault Twingo. De ID.Every1 is lang niet zo retro vormgegeven als de nieuwe Twingo, maar toch nemen we er een handjevol historisch verantwoorde elementen in waar. Kijk maar eens naar hoe het door de toepassing van zwart kunststof lijkt alsof de achterruit een groot deel van de achterklep beslaat. Een duidelijke knipoog naar de Up. Volgens Volkswagen is de vormgeving van deze C-stijl geïnspireerd op die van de oer-Golf, maar dat zien we er niet direct in terug.
Na de opvallend strakke ID2all Concept oogt de ID.Every1 weer relatief bol. Typisch 'ID' en dus lekker speels voor het A-segment. Overladen met uiterlijke opsmuk is de kleine Volkswagen weer niet. We zien een eenvoudig front met daarin koplampen die enigszins op ogen lijken. Dat is een bewuste keuze, evenals dat de vlakken in de voor- en achterbumpers op een glimlach moeten lijken. Het geeft de ID.Every1 een vriendelijk smoeltje. Aan de zijkanten zien we ietwat aangezette wielkasten, in de portieren verzonken handgrepen en helemaal achteraan de auto kleine achterlichten. De zwarte A-stijlen moeten ze visueel samen laten smelten met de raampartij. Opvallend detail: het middendeel van het dak loopt is wat lager gelegen. Van achteren bezien levert dat een uit twee delen bestaande achterspoiler op. Dit exemplaar staat op flink lichtmetaal: 19 inch meten ze. Dat lijkt ons wat enthousiast voor de productieversie.

Van voorganger Volkswagen Up bestond al een elektrische versie: de e-Up.
Afmetingen en techniek
Zo kort als de 3,6 meter lange Volkswagen Up is de ID.Every1 niet. Hij is 3,88 meter lang en is daarmee dus wel de kleinste elektrische Volkswagen. Ter vergelijking: de ID2 wordt zo'n 4,05 meter lang, praktisch even groot als de Polo. Volkswagen belooft dat vier inzittenden er makkelijk in kunnen én dat je dan ook nog eens 305 liter aan bagage kunt meenemen. Dat is niet eens zoveel minder dan je achterin de Polo kwijt kunt (355 liter). Dat heeft het kleintje onder meer te danken aan zijn relatief grote breedte: 1,82 meter, én aan het feit dat het een voorwielaandrijver is. Dat scheelt achterin weer ruimte.
Voor uitgebreide technische specificaties is het nog te vroeg. Wél weten we dat de uiteindelijke productie samen met zijn grotere ID2-broertje deel uitmaakt van Volkswagens nieuwe Electric Urban Car Family. Die komt uit compacte elektrische modellen te bestaan die stuk voor stuk gebruikmaken van een nieuwe in de beginsel voorwielaangedreven variant van het MEB-platform. Voor de helderheid: de huidige MEB-modellen zijn in principe achterwielaandrijvers.
De Volkswagen ID.Every1 is 95 pk sterk en die levert de kleine hatchback een topsnelheid van 130 km/h op. Relevanter is het rijbereik. Dat moet 'minimaal 250 kilometer' bedragen. Of dat betekent dat de productieversie straks iets meer dat 250 kilometers uit z'n accu perst óf dat 250 kilometer het bereik is van de minst capabele versie, zal nog moeten blijken. Voor de beeldvorming: de e-Up kwam tot een bescheiden actieradius van 260 WLTP-kilometers.

Volkswagen ID.Every1: vanbinnen vrij minimalistisch.
Interieur
Geheel volgens het handboek Interieurdesign 2025 is het binnenste van de ID.Every1 minimalistisch van opzet. Die bijna vierkante stuurwiel is bezaaid met gewone druktoetsen en erachter nemen we een klein digitaal instrumentarium waar. Centraal in het dashboard zit het infotainmentscherm met eronder druktoetsen voor de klimaatregeling en een uit de kluiten gewassen scrollwiel voor het volume. Voor de bijrijder heeft Volkswagen een modulair systeem bedacht waarmee je hier bijvoorbeeld een tablet zou moeten kunnen bevestigen, of een plankje dat als tafel kan dienen. Leuk en bijna MPV-achtig detail dat je misschien wel kent van de ID Buzz is de console tussen de voorstoelen. Die fungeert als armsteun, maar staat op rails en is helemaal naar achteren toe verschuifbaar.
Zoals gezegd is de productieversie van de ID.Every1, samen met de ID2all, een van de vele nieuwkomers die je de komende jaren van Volkswagen kunt verwachten. Deze modellen proberen vanaf 2027 het leven van onder meer de Dacia Spring en Renault Twingo zuur te maken. Verder kun je nog een cross-over-broertje van de ID2 verwachten: de ID2X.