Volkswagen Golf VII GTI sterker en vooral lichter
De nieuwe details over de Volkswagen Golf komen van de site van het Engelse Top Gear. Op het gebied van vermogen gebeuren er geen wereldschokkende dingen. De Golf VII GTI krijgt niet veel meer dan 230 pk, beduidend minder dan de Ford Focus ST en de Renault Mégane RS. Wel is er beduidend meer koppel: 350 Nm, aldus het Engelse magazine. Het extra koppel komt voor een belangrijk deel op het conto van het Audi Valvelift systeem.
Belangrijker nog is de gewichtsreductie. De gewone Golf VII wordt al zeventig kilogram lichter dan een vergelijkbaar model van de huidige generatie, bij de GTI is dit zelfs 100 kg. Dat komt omdat Volkswagen bij de sportieve versie ook aluminium voor het dak gaat gebruiken. Dat zorgt voor een lager zwaartepunt.
Volkswagen verbetert de gewichtsverdeling verder, doordat de voorwielen van de Golf VII 40 millimeter verder naar voren staan. Daardoor moet de GTI minder 'zwaar in de neus' worden, wat goed is voor de rijeigenschappen.
De Golf VII staat op het MQB-platform van de Volkswagen Groep. Dat platform debuteert onder de Audi A3. Doordat het concern de componenten kan gebruiken voor auto's uit het B- tot en met het D-segment (Polo tot en met Passat), dalen de ontwikkelkosten per auto flink.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Een Volkswagen Golf VR6 kan 30 jaar later van alles zijn omdat er ontzettend veel geknutseld is

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?

‘Elektrische Volkswagen Golf met 9 maanden uitgesteld om budgetredenen’

'Volkswagen Golf krijgt vijfcilinder uit Audi RS3'




