Volkswagen Golf TDI Hybrid in productie

Volkswagen Golf TDI Hybrid
Het is Volkswagen menens met de Golf TDI Hybrid. De auto, waarvan we u nu ook het officiële beeld kunnen tonen, gaat eind 2009 in productie. De auto profiteert dan, als de bijtellingsregels in de tussentijd niet veranderen, van de 14 procent bijtelling voor 'groene' auto's.
De Golf TDI Hybrid koppelt een 75 pk sterke turbodiesel aan een 29 pk sterke elektromotor. Het gemiddeld verbruik van de spaarzame Golf bedraagt 3,4 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot is 89 gram per kilometer. Inderdaad, lager dan de grenswaarde van 95 gram voor de diesels als het om de bijtelling van 14 procent gaat. Als de auto voor het stoplicht stilstaat, wordt de dieselmotor uitgeschakeld en neemt de elektromotor z'n taken waar. Ook slaat de Golf de remenergie op.
Opvallend genoeg monteert Volkswagen een nikkel-metaal-hydride accu en dus geen lithium-ion accu, de nieuwe generatie batterijen die kleine merken als Fisker en Tesla al wel gebruiken. De reden hiervoor is dat Volkswagen, net als andere grote merken, vindt dat de lithium-ion technologie nog niet genoeg doorontwikkeld is voor serieproductie.
De Golf TDI Hybrid profiteert van de Bluemotion-aanpassingen die we al kennen: kleinere openingen in de grille, een sportonderstel en banden met een lage rolweerstand. Eind 2009 start Volkswagen de productie van de Golf TDI Hybrid. Dit zal waarschijnlijk niet een model op basis van de Golf V zijn, maar op basis van de Golf VI die dan alweer een jaar in de showrooms staat.
Volkswagen is overigens niet het eerste merk dat op basis van een compacte middenklasser een hybride concept-car presenteert. In 2006 presenteerde het PSA Concern al studiemodellen voor hybrides op basis van de Peugeot 307 en de Citroën C4, maar sindsdien hebben we niets over productieplannen vernomen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.