AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen Golf TDI Hybrid in productie
23
Het is Volkswagen menens met de Golf TDI Hybrid. De auto, waarvan we u nu ook het officiële beeld kunnen tonen, gaat eind 2009 in productie. De auto profiteert dan, als de bijtellingsregels in de tussentijd niet veranderen, van de 14 procent bijtelling voor 'groene' auto's.
De Golf TDI Hybrid koppelt een 75 pk sterke turbodiesel aan een 29 pk sterke elektromotor. Het gemiddeld verbruik van de spaarzame Golf bedraagt 3,4 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot is 89 gram per kilometer. Inderdaad, lager dan de grenswaarde van 95 gram voor de diesels als het om de bijtelling van 14 procent gaat. Als de auto voor het stoplicht stilstaat, wordt de dieselmotor uitgeschakeld en neemt de elektromotor z'n taken waar. Ook slaat de Golf de remenergie op.
Opvallend genoeg monteert Volkswagen een nikkel-metaal-hydride accu en dus geen lithium-ion accu, de nieuwe generatie batterijen die kleine merken als Fisker en Tesla al wel gebruiken. De reden hiervoor is dat Volkswagen, net als andere grote merken, vindt dat de lithium-ion technologie nog niet genoeg doorontwikkeld is voor serieproductie.
De Golf TDI Hybrid profiteert van de Bluemotion-aanpassingen die we al kennen: kleinere openingen in de grille, een sportonderstel en banden met een lage rolweerstand. Eind 2009 start Volkswagen de productie van de Golf TDI Hybrid. Dit zal waarschijnlijk niet een model op basis van de Golf V zijn, maar op basis van de Golf VI die dan alweer een jaar in de showrooms staat.
Volkswagen is overigens niet het eerste merk dat op basis van een compacte middenklasser een hybride concept-car presenteert. In 2006 presenteerde het PSA Concern al studiemodellen voor hybrides op basis van de Peugeot 307 en de Citroën C4, maar sindsdien hebben we niets over productieplannen vernomen.
Opvallend genoeg monteert Volkswagen een nikkel-metaal-hydride accu en dus geen lithium-ion accu, de nieuwe generatie batterijen die kleine merken als Fisker en Tesla al wel gebruiken. De reden hiervoor is dat Volkswagen, net als andere grote merken, vindt dat de lithium-ion technologie nog niet genoeg doorontwikkeld is voor serieproductie.
De Golf TDI Hybrid profiteert van de Bluemotion-aanpassingen die we al kennen: kleinere openingen in de grille, een sportonderstel en banden met een lage rolweerstand. Eind 2009 start Volkswagen de productie van de Golf TDI Hybrid. Dit zal waarschijnlijk niet een model op basis van de Golf V zijn, maar op basis van de Golf VI die dan alweer een jaar in de showrooms staat.
Volkswagen is overigens niet het eerste merk dat op basis van een compacte middenklasser een hybride concept-car presenteert. In 2006 presenteerde het PSA Concern al studiemodellen voor hybrides op basis van de Peugeot 307 en de Citroën C4, maar sindsdien hebben we niets over productieplannen vernomen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Volkswagen Golf GTI Edition 50: ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Golf heeft al 37 jaar geen pretenties - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland
Nieuws