Volkswagen Golf niet meer meest gezochte occasion

Kleine broer neemt het over

Volkswagen Golf occasion

De Volkswagen Golf was lange tijd de meest gezochte tweedehandsauto van Nederland. Met maximaal een ton op de teller, airco, een panoramadak en een automaat als zoekcriteria. Hoewel die gewenste opties nog dezelfde zijn, geldt dat niet voor de auto.

Uit cijfers van AutoTrack en Gaspedaal.nl blijkt dat de Volkswagen Polo nu de meest gezochte occasion van Nederland is. Volkswagen domineert overigens de top drie als het gaat om de meest gezochte occasions van Nederland. Naast de Polo op één en de Golf op twee staat de Tiguan op de derde plaats in de lijst. De top 5 ziet er verder zo uit:

Top 5 meest gezochte occasions

1. Volkswagen Polo
2. Volkswagen Golf
3. Volkswagen Tiguan
4. Toyota Yaris
5. Nissan Qashqai

Bron: Gaspedaal.nl

Polo en Golf steeds dichter naar elkaar toe

Volgens Marek Debicki van Gaspedaal.nl is het logisch dat de Polo de Golf heeft ingehaald. "De meest gezochte Polo op ons platform is het model uit 2017. Deze generatie is een stuk volwassener dan zijn voorganger. Zo krijg je veel veiligheidssystemen standaard. Hij doet bovendien nauwelijks onder voor de Golf, terwijl hij wel een stuk voordeliger is. Het is dus niet gek dat kopers tot de conclusie komen dat ze aan een Polo genoeg hebben."

Vergelijk je een Volkswagen Polo met een Golf, allebei uit 2018 en met iets meer dan 90.000 kilometer op de teller, dan is het verschil in vraagprijs bijna €4.000. Zo betaal je voor de Polo gemiddeld nog geen €16.000. De Golf kost €20.000. "Vergeleken met het eerste kwartaal van 2024 is de Golf bijna €1.000 duurder geworden. De prijs van de Polo is over dezelfde periode stabiel gebleven”, zegt Debicki.

Zwart, vijf deuren en maximaal €15.000

De maximale prijs waar Polo-kopers het vaakst op zoeken bedraagt €15.000. Dat is dus net iets lager dan de gemiddelde vraagprijs van een Polo. De opties die het vaakst worden aangekruist bij de Polo zijn airconditioning, een panoramadak en een navigatiesysteem. De kilometerteller mag niet meer dan 100.000 aangeven, de favoriete kleur is zwart en het moet het liefst een automaat zijn met vijf deuren.

"De Polo blinkt nergens in uit, maar doet alles goed", aldus Debicki. "Wat dat betreft biedt hij een ideale mix, een compromis. Bovendien voelt hij een klasse rijker dan de gemiddelde concurrent, iets waar Volkswagen sowieso goed in is. Het is over het algemeen een betrouwbare keuze. Allemaal kwaliteiten waar de gemiddelde Nederlandse autokoper van houdt."

Polo ook goedkoper om te verzekeren

De Polo is niet alleen goedkoper in aanschaf dan de Golf. Uit berekeningen van Independer blijkt dat de auto ook nog eens minder kost om te verzekeren. "Voor een model uit 2018 met iets meer dan 90.000 kilometer op de teller betaal je voor de goedkoopste WA+-verzekering €46,30 per maand”, zegt Michel Ypma, verzekeringsexpert bij Independer. "Voor een vergelijkbare Golf is de premie ruim €7 per maand duurder. Stel dat je tien jaar met de auto doet. Dan kan de besparing oplopen tot meer dan €850.”

Het verschil in premie komt volgens Ypma voornamelijk door het verschil in gewicht van beide auto’s en de catalogusprijs. "De Golf weegt 1.205 kilo. De Polo is 100 kilo lichter. Verzekeraars gaan ervan uit dat hoe zwaarder een auto is, des te meer schade deze kan veroorzaken bij een ongeluk. In dit geval is dat in het nadeel van de Golf. Daarnaast kost de Golf meer in aanschaf. Daarom ben je dus wat duurder uit met de verzekering."

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.