Volkswagen gaat modellen schrappen en efficiënter werken
Op jacht naar meer marge
Volkswagen wil de komende jaren zijn inkomsten en winstmarge verhogen en ziet zich daarom genoodzaakt om hier en daar wat te snoeien en stroomlijnen. Onder meer de Volkswagen Arteon moet het veld ruimen.
Het zijn uitdagende tijden voor de auto-industrie om tal van redenen. Eerst corona, toen het chiptekort, nu hangt Euro 7 in de lucht en ondertussen moet er toegewerkt worden naar een volledig elektrische toekomst. Volkswagen wil zich desondanks van een gezonde winstmarge verzekeren. 6,5 procent marge op verkochte auto's moet de norm worden en er moet per 2026 zo'n €10 miljard binnenkomen. Om dat voor elkaar te krijgen, gaat er hier en daar een mes in het modellengamma.
Nichemodellen gaan het veld ruimen. Niet geheel verrassend betekent dat dat er een streep gaat door de Volkswagen Arteon. Dat is vooralsnog het enige model dat concreet wordt genoemd, maar reken maar dat er op den duur meer Volkswagens zonder opvolger zullen blijven. “We gaan ons richten op een klein aantal kernmodellen van Volkswagen. Dit vermindert de complexiteit en levert hogere winsten op”, aldus CEO Thomas Schäfer. Dat niet alleen, Volkswagen wil verder het aantal opties sterk terugdringen. Reken dus op sterk versimpelde bestellijsten. De ID7 wordt volgens Volkswagen al een goed voorbeeld op dat gebied, die krijgt volgens de Duitsers 99 procent minder configuratieopties dan de Golf VII had.
Andere zaken uit de 'Accelerate Forward' gedoopte strategie komen wat bekender voor. Zo zegt Volkswagen nóg meer in te gaan zetten op samen met zustermerken ontwikkelde modellen. MQB en MEB blijven de twee leidende bases en er komen meer gezamenlijke producties, zoals de compacte elektrische drieling (VW, Skoda en Cupra) en de Volkswagen Passat en Skoda Superb. VW kijkt tevens naar onderdelen als administratie, technische ontwikkeling, materiaalkosten, producten, prijsmix, constructie, verkoop en kwaliteit om te zien hoe er efficiënter is te werken. Volkswagen zegt het schrappen van banen of verlagen van lonen niet als middel in te willen zetten.
Waarschijnlijk zijn deze nieuwe plannen van het merk Volkswagen een voorzet voor een grotere reorganisatie binnen de Volkswagen Group. Daarover verwachten we volgende week meer duidelijkheid te krijgen.