Volkswagen FSI naar Nederland
Volkswagen gaat eindelijk de direct ingespoten FSI-benzinemotoren naar Nederland halen. Op de AutoRAI in februari zullen drie modellen met FSI getoond worden: de Lupo, Polo en Golf.
Op de Internationale IAA in Frankfurt van 1999 presenteerde Volkswagen haar eerste motor met directe benzine-inspuiting; een 1,4 liter zestienklepper met een vermogen van 77 kW/105 pk, die werd toegepast in de Lupo. Volkswagen claimt een verbruiksvermindering van 15 procent ten opzichte van een vergelijkbare, conventionele benzinemotor.
Anders dan bij conventionele benzinemotoren geschiedt de inspuiting bij de FSI-motor direct in de verbrandingsruimte. Bovendien gebeurt dat met een druk van circa 100 bar in plaats van slechts 4 bar. Door de directe inspuiting in de verbrandingsruimte wordt – net als bij dieselmotoren met directe inspuiting – een hoger specifiek vermogen in combinatie met een lager verbruik en een schonere verbranding mogelijk. Een NOx-opslagkatalysator met een NOx-sensor behandeld de uitlaatgassen. De FSI-motoren voldoen aan de Euro 4-norm.
In de Lupo FSI anno 2003 ligt de 1,4 liter FSI motor (77 kW/105 pk, beschikbaar bij 6.200 toeren per minuut). Het brandstofverbruik bedraagt gemiddeld 4,9 liter/100km.
De Lupo FSI is uitgerust met een 5-traps tiptronic versnellingsbak. Deze ook in de Lupo 3-liter TDI toegepaste transmissie zoekt in de zogenoemde Eco-Modus automatisch het ideale schakelmoment, zodat het zuinigst gereden kan worden. Wil de bestuurder het motorvermogen volledig benutten, dan kan dat door over te schakelen op de Sportmodus of via de Tiptronic-functie handmatig te schakelen.
Net als de Lupo 3L zijn ook bij de FSI gewichtsbesparende materialen gebruikt.
De 1,4-liter FSI met 63 kW/86 pk (beschikbaar bij 5.000 toeren per minuut) vinden we terug in de Polo FSI. Deze motor heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer. De Polo FSI is verkrijgbaar met een handgeschakelde 5-versnellingsbak en in alle uitrustingsniveaus.
Ten slotte is de Golf FSI voorzien 81 kW/110 pk 1,6-liter FSI motor. Deze motor levert met een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer een brandstofbesparing ten opzichte van een vergelijkbare conventionele benzinemotor van circa 15 procent, maar levert daarbij meer vermogen en een hoger koppel. De Golf 1.6 FSI accelereert van 0 naar 100 km/h in 10,6 seconden en haalt een topsnelheid van 194 km/h. De Golf FSI is als hatchback en als Variant leverbaar in alle uitrustingsvarianten.
Alle FSI's staan in omstreeks februari in de Nederlandse showrooms staan.