AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen: '40 gigafabrieken voor accu's nodig'
'Dreigend tekort batterijen voor auto-industrie'
193
De opkomst geëlektrificeerde auto's gaat zo hard, dat de auto-industrie anno 2025 behoefte heeft aan een stevig aantal gigafabrieken waar acccupakketten geproduceerd worden. Zo luidt de mening van Ulrich Eichhorn, hoofd van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van de Volkswagen Groep.
Dat stelt Eichhorn in een interview met Automotive News. Eichhorn verwacht dat autofabrikanten gemiddeld 25 procent van hun in 2025 te verkopen auto's in zekere mate geëlektrificeerd zal zijn. De totale behoefte aan accupakketten zou in dat geval jaarlijks op 1,5 terawattuur liggen. Volgens Ecihorn zijn er "[...] meer dan 40 Tesla-gigafabrieken" nodig om aan die vraag te voldoen.
Daarbij meldt de hooggeplaatste techneut dat de Volkswagen Group verwacht om rond 2025 jaarlijks zo'n 200 gigawattuur aan accupakketten nodig te hebben. Vorig jaar verwachtte het concern dat het om 150 gigawattuur zou gaan.
Lees ook
Vergelijkende test

De Triumph Dolomite en de Alfa Romeo Giulia waren dé hardcore vierdeurs sportsedans van hun tijd
Nieuws

Nog snel even tanken voor 1 januari: pomphouders goed voorbereid
Achtergrond

Dit zijn de 2025 tops en flops van de redactie deel 2
Vergelijkende test

De Alpine A290 biedt nóg meer lol dan de Renault 5
Mijn eerste auto
