Volgens Cupra is een derde klimaatzone essentieel - Back to Basics

Kost wat, maar dan heb je ook wat

Back to Basics Cupra Terramar
Back to Basics Cupra TerramarBack to Basics Cupra TerramarBack to Basics Cupra TerramarBack to Basics Cupra TerramarBack to Basics Cupra TerramarBack to Basics Cupra TerramarBack to Basics Cupra Terramar

‘Essential’. Bij het horen van die uitvoeringsnaam krijg je het idee dat de simpelste Cupra Terramar een auto met stalen wielen en raamslingers is, maar de basisversie van Cupra’s plug-in hybride blijkt juist behoorlijk luxueus. Wat niet wil zeggen dat er niets te wensen overblijft.

Cupra Terramar 1.5 TSI e-Hybrid Essential – €48.990

Met een vanafprijs van bijna 49 mille plaatst Cupra de Terramar vrij hoog in de markt. De nieuwste SUV van Cupra is in Nederland altijd een plug-in hybride en is hier duurder dan auto’s als de Peugeot 3008 Plug-in Hybrid of de Volkswagen Tiguan PHEV, auto’s waarmee hij gezien zijn formaat wel een segment deelt. Cupra positioneert zichzelf dan ook net even hoger dan die huis-tuin-en-keukenmerken, een beetje tussen ‘alledaags’ en premium in.

Dat klopt aardig met die prijs, want de Terramar is juist weer goedkoper dan een BMW X1 xDrive25e. Voor €48.990 krijg je wel de minst krachtige van de twee beschikbare PHEV-aandrijflijnen, namelijk met 204 in plaats van 272 pk. Dat zijn allebei waardes die we ook van onder meer Volkswagen kennen en inderdaad worden deze aandrijflijnen gedeeld met een heleboel andere modellen binnen dit concern. Een grote accu van 20 kWh levert een elektrisch bereik van 122 kilometer op en de kans dat je dat haalt, is met de basisuitrusting en op de basiswielen uiteraard het grootst.

Die wielen van de goedkoopste Essential-versie zijn trouwens 18 inch groot en uiteraard niet van staal. Het keurige lichtmetaal past mooi in een compleet ogend plaatje, want aan de buitenzijde moet je goed je best doen om de simpelste Terramar van duurdere versies te onderscheiden. Ten opzichte van de Business (€50.990) lukt dat zelfs helemaal niet, tenzij je een blik door de voorruit werpt om te zien of er een head-up display aanwezig is. Verder ogen de twee goedkoopste Terramar-varianten identiek, terwijl ze allebei hun verlichtingsunits ook weer delen met nog duurdere versies. De enige kleur zonder meerprijs is in alle gevallen de unilak Fiord Blue. Dat is een tint met een wat beperkt blauwgehalte, maar door die blauwe gloed is het wel net wat onderscheidender dan Volkswagens Urano Grey.

Back to Basics Cupra Terramar

De goede basisuitrusting van de Terramar beperkt zich gelukkig niet tot uiterlijkheden. Elke Cupra Terramar heeft bijvoorbeeld standaard stoelverwarming, een 12,9-inch touchscreen, een digitaal instrumentarium, een sportstuur met de typische Cupra- en Startknop erop, een draadloze telefoonlader, adaptieve cruisecontrol, een elektrisch bediende achterklep, keyless entry en go en zelfs klimaatregeling met niet minder dan drie separate zones. Indrukwekkend! De duurdere Business voegt naast het head-up display ook nog een 360-gradencamera, wat meer veiligheidshulpjes, een automatische inparkeerfunctie, navigatie en een uitgebreidere versie van de virtual cockpit toe. Fijne zaken, maar die ‘Essential’ biedt al meer dan het essentiële. Het aanbod aan losse opties is voor deze versie trouwens wel erg beperkt: buiten een kleur en een set wielen kun je eigenlijk alleen nog opteren voor een elektrisch wegklapbare trekhaak van €995.

De keuze van de auteur

Niemand hoeft zich te schamen voor de basisversie van de Cupra Terramar, die al heel veel luxe biedt. Toch ga ik voor een duurdere versie, en dat heeft een aantal redenen. Ten eerste denk ik dat een auto als de Cupra niet met de hand op de knip wordt gekocht. Dan was je immers wel met een Kodiaq thuisgekomen. Ten tweede is de Terramar leverbaar met een panoramadak dat open kan, en dat zou ik simpelweg willen in mijn (semi-)luxe-SUV. Om het te krijgen, moet je verplicht voor minimaal een Business gaan. Niet erg, want met name die uitgebreide Virtual Cockpit is best fijn en een head-up display ook. 272 pk vind ik dan weer niet zo nodig, dus verder dan die Business gaan we niet.

De Business opent de poort naar veel meer opties. Zo kun je niet alleen €1.245 neertellen voor dat dak (doen we), maar ook duizenden euro’s stuk slaan op een leren interieur en matrix-ledkoplampen. Dat doe ik allebei niet, want zonder matrix is te leven en het standaard blauwe interieur is mooi genoeg. Wel opteer ik nog voor het fijne Sennheiser-audiosysteem met elf speakers en een subwoofer, waarvan de meerprijs met €595 nog best meevalt. Die trekhaak zou ik toch ook maar doen, want met 1.800 kg is het maximale trekgewicht best fors.

Back to Basics Cupra Terramar

Doe eens gek, kies wit!

Dan rest ons nog de kleur en de wielen. De roep van Cosmos Blue is sterk, maar ik ga deze keer tegen mijn eigen gewoontes in voor Glacial White. Dat valt als enige lichte tint in een zee van donkere kleuren lekker op bij een Cupra, en levert bovendien wat contrast op met de donkergrijs gespoten accenten op de auto. Het staat bovendien prachtig bij die blauwe stoelbekleding, die de witte auto toch nog wat kleur geeft.

De wielen laat ik voor wat ze zijn. De koperkleurige en/of grotere opties zijn best fraai, maar wat mij betreft niet mooi genoeg om nog eens zo’n €1.000 op stuk te slaan. De prijs van ‘mijn’ Cupra blijft daarmee steken op €54.720, nog altijd fors meer dan wat de al best luxeuze basisversie moet kosten. Wat is dat toch…

Signalement

Merk Cupra
Model Terramar 1.5 e-HYBRID Essential
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 47.835

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.550 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.519 mm / 1.869 mm / 1.584 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.798 kg
Laadvermogen 612 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s
CO2-uitstoot (WLTP) 10 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.