AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Viercilinder voor Audi A8
110
We moeten nog even wachten op de onthulling van de nieuwe Audi A8. Intussen is er wel meer informatie over de motorisering van Audi's nieuwe limousine.
Audi presenteert de nieuwe A8 komende januari op de autoshow in Detroit. Het Franse L'Automobile lijkt al te weten welke motoren er in Audi's nieuwe vlaggenschip komen te liggen. Het grootste nieuws vinden we onderaan in het gamma. Dat start namelijk met een viercilinder. Het betreft een 2,0-liter TDI met twee turbo's die al is getoond in de Cross Coupé concept car van enige tijd geleden. Het aggregaat levert meer dan 200 pk.
Voor wie meer wil dan een vierpitter, valt er natuurlijk nog genoeg te kiezen. De V6 met compressor, die we al kennen uit verschillende andere modellen van Audi, is natuurlijk ook weggelegd voor de A8. Hij komt met vermogens van 290 en 333 pk. Ook is er van die krachtbron een versie met twee turbo's ontwikkeld, die nog meer vermogen levert. Dat is de missing link tussen de zes- en achtcilinder.
Het V8-programma start namelijk pas bij 400 pk. Om het verbruik te drukken is de V8 voorzien van cilinderuitschakeling. En milieutijdperk of niet – de A8 komt ook gewoon weer beschikbaar met een twaalfcilinder. Die groeit zelfs van 6,1- tot 6,5-liter. Het vermogen gaat naar 500 pk. Onder meer door toepassing van een directe brandstofinjectie zou het verbruik lager moeten liggen dan bij het huidige model.
Maar aan de top van het programma is er ook slecht nieuws: de V10 uit de huidige S8 zien we niet meer terug. Hoe Audi de ruimte onder de motorkap van de nieuwe sportieve topper gaat vullen, is nog een spannende verrassing.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Proefrit
Audi A8 3.7 - je moet hem echt met V8 benzine hebben
Nieuws
Koning Willem-Alexander was niet de eerste met zo’n verlengde Audi A8
Achtergrond
Occasions uit het topsegment: dit kosten de toppers van toen
Nieuws
Deze twaalfcilinders koop je voor minder dan €25.000
Reportage