Vier Nederlandse steden in wereldwijde file-top 50
Rotterdam spant de kroon
Rotterdam heeft de twijfelachtige eer om zich te kunnen meten met de drukste steden wereldwijd als het gaat om files. Automobilisten staan gemiddeld 63 uur per jaar in de file in de Maasstad, met een ‘topsnelheid’ van 24 kilometer per uur in het centrum. Daarmee is Rotterdam goed voor plek 26 van 945 steden over de hele wereld. Ook Utrecht, Amsterdam en Den Haag staan in de top 50.
Wereldwijd gezien moet je in het Turkse Istanboel de langste adem hebben: daar staan automobilisten op jaarbasis gemiddeld 105 uur in de file, op de voet gevolgd door de Amerikaanse steden New York en Chicago, met beide 102 uur fileleed. Mexico-Stad staat op plek 4 met 97 uur aan verkeersopstoppingen. Op Europees grondgebied staan bestuurders het langst vast in Londen (101 uur per jaar, plek 5 wereldwijd) en Parijs (97 uur, plek 6 wereldwijd). Dit blijkt uit de 2024 Global Traffic Scorecard van verkeersdatabureau Inrix.
Nederlandse steden
In Nederland zijn de wegen dus het drukst in Rotterdam. Utrecht volgt op plek 36 met eveneens 63 uur stilstaand of langzaam rijdend verkeer, maar daar is de ‘topsnelheid’ met 29 kilometer per uur een tikkeltje hoger dan in Rotterdam. Die topsnelheid is de snelheid die automobilisten gemiddeld kunnen rijden in het centrum in de drukte.
Amsterdam staat op plek 39 met 55 uur fileleed. In Den Haag zijn mensen 58 uur kwijt aan verkeersopstoppingen, maar gecorrigeerd voor de grootte van de stad heeft dat volgens Inrix minder impact dan de files in Amsterdam, en daarmee komt Den Haag op plek 41 terecht.
Leiden doet goede zaken: er staat liefst 17 procent minder file dan in 2023, en zo verspillen automobilisten daar nu ‘slechts’ 59 uur aan filerijden, in plaats van 71 uur. Leiden staat daarmee wereldwijd op plek 68. Middelburg is van de bijna duizend onderzochte steden de laatstgenoemde Nederlandse stad, op plek 870. Daar is een automobilist op jaarbasis gemiddeld 12 uur kwijt aan verkeersopstoppingen.
Files leveren de automobilisten vaak frustratie op en kosten ook geld. Inrix heeft die ‘verloren tijd’ als financiële tegenslag voor een aantal landen ook berekend. Zo kost het Britse automobilisten, die gemiddeld 62 uur in de file staan, per persoon zo’n €702 per jaar. Voor Duitse automobilisten, die zo’n 40 uur per jaar vast staan, komt dat neer op €427. Voor Nederland zijn er geen berekeningen gemaakt.