Victor Muller: 'Saab over tien jaar naast Audi'

Victor Muller
Een huzarenstukje of luchtfietserij? AutoWeek sprak vanochtend met Victor Muller om de hoofdpersoon in dit sprookje zelf te horen.
De overname van Saab heeft flink wat vragen opgeroepen. Victor Muller licht een tipje van de sluier op over het businessplan: "In onze plannen voor de komende jaren staan drie auto's: de 9-5, de 9-4X en de 9-3. Die laatste komt in 2012 en is een belangrijke auto om winstgevend te worden. In tegenstelling tot wat analisten beweren, is er geen extra geld nodig om die 9-3 productierijp te maken."
In het tv-optreden gisteravond bij Pauw&Witteman, hekelde Muller het beleid van General Motors. Door het gebruik van Opel-platforms zijn Saabs de laatste jaren 'eenheidsworsten' geworden. De vraag dringt zich op: hoe moet het dan wel? "De komende jaren gebruiken we nog GM-techniek, en het is nu nog te vroeg om te zeggen wat we daarna gaan doen. Misschien gaan we aankloppen bij andere fabrikanten, misschien kiezen we toch weer voor General Motors. Maar het is ook goed mogelijk dat we zelf een platform ontwikkelen."
En tenslotte: wat kunnen we na de 9-3 verwachten? "Ik zou graag ook een kleine, druppelvormige auto ontwikkelen, de 9-1. Maar daarvoor hebben we wel extra investeerders nodig. Saab liep binnen GM voorop met de ontwikkeling van alternatieve aandrijving, dus verwacht op termijn ook op dat gebied het nodige nieuws."
Als we Muller vragen hoe hij Saab over tien jaar ziet, is hij duidelijk: "Als een premiummerk met een eigen gezicht dat zich tussen BMW en Audi heeft geschaard."
Een uitgebreider verhaal over de overname van Saab en het complete  interview met Victor Muller vindt u AutoWeek 5, die woensdag 3 februari in de winkels ligt.

Lezersreacties (249)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.