AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Victor Muller: 'Saab over tien jaar naast Audi'
249
Een huzarenstukje of luchtfietserij? AutoWeek sprak vanochtend met Victor Muller om de hoofdpersoon in dit sprookje zelf te horen.
De overname van Saab heeft flink wat vragen opgeroepen. Victor Muller licht een tipje van de sluier op over het businessplan: "In onze plannen voor de komende jaren staan drie auto's: de 9-5, de 9-4X en de 9-3. Die laatste komt in 2012 en is een belangrijke auto om winstgevend te worden. In tegenstelling tot wat analisten beweren, is er geen extra geld nodig om die 9-3 productierijp te maken."
In het tv-optreden gisteravond bij Pauw&Witteman, hekelde Muller het beleid van General Motors. Door het gebruik van Opel-platforms zijn Saabs de laatste jaren 'eenheidsworsten' geworden. De vraag dringt zich op: hoe moet het dan wel? "De komende jaren gebruiken we nog GM-techniek, en het is nu nog te vroeg om te zeggen wat we daarna gaan doen. Misschien gaan we aankloppen bij andere fabrikanten, misschien kiezen we toch weer voor General Motors. Maar het is ook goed mogelijk dat we zelf een platform ontwikkelen."
En tenslotte: wat kunnen we na de 9-3 verwachten? "Ik zou graag ook een kleine, druppelvormige auto ontwikkelen, de 9-1. Maar daarvoor hebben we wel extra investeerders nodig. Saab liep binnen GM voorop met de ontwikkeling van alternatieve aandrijving, dus verwacht op termijn ook op dat gebied het nodige nieuws."
In het tv-optreden gisteravond bij Pauw&Witteman, hekelde Muller het beleid van General Motors. Door het gebruik van Opel-platforms zijn Saabs de laatste jaren 'eenheidsworsten' geworden. De vraag dringt zich op: hoe moet het dan wel? "De komende jaren gebruiken we nog GM-techniek, en het is nu nog te vroeg om te zeggen wat we daarna gaan doen. Misschien gaan we aankloppen bij andere fabrikanten, misschien kiezen we toch weer voor General Motors. Maar het is ook goed mogelijk dat we zelf een platform ontwikkelen."
En tenslotte: wat kunnen we na de 9-3 verwachten? "Ik zou graag ook een kleine, druppelvormige auto ontwikkelen, de 9-1. Maar daarvoor hebben we wel extra investeerders nodig. Saab liep binnen GM voorop met de ontwikkeling van alternatieve aandrijving, dus verwacht op termijn ook op dat gebied het nodige nieuws."
Als we Muller vragen hoe hij Saab over tien jaar ziet, is hij duidelijk: "Als een premiummerk met een eigen gezicht dat zich tussen BMW en Audi heeft geschaard."
Een uitgebreider verhaal over de overname van Saab en het complete interview met Victor Muller vindt u AutoWeek 5, die woensdag 3 februari in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Saab 9-3 is pas net begonnen - Liefhebber Gezocht
Reportage
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!
Nieuws
Deze Saab 900 heeft een overtuigende vermomming - In het wild
Saab 9-3X 1.9 TTiD – 2011 – 504.946 km – Klokje rond
Achtergrond