AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vernieuwde Subaru Forester naar Nederland
Vanaf het einde van deze maand is de vernieuwde Subaru Forester in ons land leverbaar. De techniek is verfijnd en de motoren zijn krachtiger geworden.
Vanaf het einde van deze maand is de vernieuwde Subaru Forester in ons land leverbaar. De techniek is verfijnd en de motoren zijn krachtiger geworden.
Het uiterlijk van de Subaru Forester is flink aangepast. Zo zijn er nieuwe koplampen, is er een massievere grille en een grotere bumperspoiler. Aan de achterzijde zijn er nieuwe achterlichten en ook de achterbumper is wat gewijzigd. Verder zijn er pop-up koplampsproeiers en grotere buitenspiegels. De richtingaanwijzers zijn voortaan voorzien van LED-techniek.
Aan de binnenkant zijn de belangrijkste wijzigingen de multifunctionele middenconsole met een verschuifbare middenarmsteun een opbergruimte en 2 bekerhouders voor de achterpassagiers. Achterin is de zitting met 5 cm verlengd, zodat er comfortabelere plekken zijn.
De 2,0-liter X-versie heeft voortaan 158 pk; in het vorige model was dat nog 125 pk. Het maximale koppel bedraagt voortaan 186 Nm; de auto gaat er in 9,7 seconden mee van 0 naar 100 en de topsnelheid is 197 km/u. Aan de 2,0X hangen prijskaartjes vanaf 27.595 euro.
De tweede Forester is de 2,5XT. Daarvan heeft de 2,5 liter turbomotor 20 pk méér gekregen wat het totaal op 230 pk brengt; het koppel gaat naar 320 Nm. De snelste Forester kan in 6,0 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid bedraagt 216 km/u. De turbo-versie staat voor prijzen vanaf 38.995 euro in de lijst.
Ook aan de techniek van de Forester is het nodige fijngeslepen. Zo is het AWD-systeem zodanig aangepast dat het aandrijfkoppel beter wordt verdeeld. Zo wordt onderstuur beter opgevangen en is volgens Subaru het bochtengedrag extreem neutraal geworden. Ook is de geometrie van de voorwielophanging gewijzigd om de stabiliteit bij het remmen te verbeteren. Tot slot is de Forester voorzien van een veranderde veer- en dempingafstelling zodat het overhellen en duiken van de carrosserie wordt verminderd. De wielen van de 2,0X zijn voortaan 16 inch en bij de turbo 17 inch; volgens Subaru is ook dit een verandering om het weggedrag te verbeteren.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Subaru Forester 2.0i e-Boxer (2024) - Op de rollenbank
Nieuws
Subaru Forester minder duur door nieuwe uitvoeringen
Nieuws
Subaru Forester Hybrid mist de boot naar Nederland
Test: Subaru Forester - Sympathieke SUV is slachtoffer van hoge belasting
Nieuws