Vernieuwde Kia EV6 in Europese trim

Nieuwe neus, nieuwe accu

Kia EV6 facelift
Kia EV6 faceliftKia EV6 faceliftKia EV6 faceliftKia EV6 faceliftKia EV6 faceliftKia EV6 faceliftKia EV6 facelift

De stevig gefacelifte versie van de Kia EV6 laat zich voor het eerst in Europese trim zien. Buiten het nieuwe front en het aangepaste interieur levert dat ook wat exacte specificaties op, want de EV6 wordt ook technisch gewijzigd.

De vernieuwde Kia EV6 konden we al in mei uitgebreid laten zien, maar toen ging het nog wel om de Koreaanse variant. Nu is het de beurt aan de Europese versie, al zijn er buiten de kentekenplaten eigenlijk geen zichtbare verschillen. Verschillen met de pre-facelift-EV6 zijn er des te meer. Kia’s populaire elektrische cross-over krijgt een front met koplampen in de stijl die met de EV9 werd geïntroduceerd, maar sindsdien ook op onder meer de Sorento en Picanto is doorgevoerd. Tussen de opvallend gevormde koplampen zit nu een verlichte balk en daaronder treffen we nieuw vormgegeven koelopeningen aan. De wielen zijn ook nieuw. Aan de achterzijde verandert er minder, maar blijkt de indeling van de nog altijd herkenbare achterlicht-boog wel gewijzigd. Opvallend is de remlicht-achtige verdikking in het midden van die boog, want het eigenlijke derde remlicht zit ongetwijfeld nog altijd boven de achterruit. Ook hier is de bumper anders ingedeeld en vormgegeven dan voorheen. Op de foto’s zien we vooralsnog de GT-Line, de versie met dikkere bumpers en meegespoten wielkastranden. De reguliere versie was al wel op de eerdere afbeeldingen te zien. Hij heeft andere bumpers, zwarte wielkastranden en doet het zonder de doorlopende ledbalk in de neus.

Kia EV6

Dit is de EV6 in standaard trim, dus zonder de GT-Line-bumpers.

Kia EV6

Onder: de standaardversie heeft een ander stuurwiel dan de GT-Line.

Kia EV6

Aan de binnenzijde wijzigt er ook best wat. Zo zien we een nieuw stuurwiel en een nieuwe schermcombinatie, die nu aan de rechterkant recht is afgesneden. Het infotainmentsysteem zelf is ook nieuw en met een head-up display en een elektrisch verstelbaar stuurwiel is ook de optielijst voor de EV6 weer wat uitgebreid. Het stuurwiel heeft nu ‘hands-on-detection’ en ‘voelt’ dus of je tijdens het geassisteerd rijden je handen nog op het stuur hebt, zonder dat daarvoor actieve input nodig is.

Kia EV6

Dit is het 'oude' dashboard van de EV6. Let op de schermcombinatie.

Het belangrijkste nieuws zit bij de Kia EV6 onderhuids. Daar treffen we een nieuwe accupakket aan dat in de basisversie van 58 naar 63 kWh groeit en in de Long Range van 77,4 kWh naar 84 kWh. Het goede nieuws is dat de hogere capaciteit wordt bereikt door een hogere energiedichtheid, waardoor de accu’s niet zwaarder worden. Sterker nog: de accu is volgens Kia 1 kg lichter dan de ‘oude’, ondanks de toegenomen capaciteit. De actieradius van de Standard Range is nog niet bekend, maar de Long Range komt nu maximaal 582 kilometer ver. Dit was 528, waarmee het bereik nog wat harder stijgt dan de longinhoud. De EV6 is dus kennelijk ook iets efficiënter geworden.

Kia verwacht dat de vernieuwde EV6 eind september in Nederland arriveert, dus de prijzen volgen ongetwijfeld snel.

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.