Vernieuwde Chevrolet Colorado en GMC Canyon in beeld
Gecamoufleerde tweeling
Een automobiele tweeling die in camouflagetrim ten tonele verschijnt, dat hebben we nog niet eerder gezien! General Motors krijgt het voor elkaar met de gefacelifte versies van de Chevrolet Colorado en GMC Canyon.
De Colorado en Canyon zijn de compacte pick-ups in de line-up van respectievelijk Chevrolet en GMC en lopen in hun huidige vorm alweer sinds 2013 mee. Daarmee zou een compleet nieuwe generatie niet veel verbazing wekken, maar GM kiest er kennelijk voor om het leven van het praktische tweetal met een nieuwe neus en ongetwijfeld opgewaardeerde techniek nog wat te rekken.
Afgaande op deze spionagebeelden blijft het optische nieuws beperkt tot wat details. De op de testauto’s aanwezige koplampunits komen zelfs overeen met de exemplaren die al jaren op deze auto’s te vinden zijn. De grille lijkt in beide gevallen wel nieuw en ook de indeling van de voorbumper zal veranderen.
Bij een auto uit 2013 ligt een vernieuwd dashboard eveneens op de loer, waarbij ongetwijfeld vooral het multimediasysteem stevig tegen het licht wordt gehouden. Ook onderhuids valt nieuws te verwachten, want in de grotere Silverado presenteerde Chevrolet dit jaar een nieuwe, 2,7-liter viercilinder turbo-benzinemotor. Dat blok lijkt bij uitstek geschikt om ook de Colorado aan te drijven, die behalve met viercilinder benzinemotoren als vanouds met een V6 en een viercilinder Duramax-diesel verkrijgbaar is.
Wat formaat betreft zijn deze auto’s enigszins vergelijkbaar met wat er in Europa rondrijdt op pick-up-gebied, dus de bekende Japanse inzendingen en de Volkswagen Amarok. Sterker nog: de Amerikaanse 'midsize trucks' van GM vertonen onderhuids veel overeenkomsten met de hier ook bekende Isuzu D-Max. De auto’s gaan in de VS de strijd aan met de Ford Ranger, maar ook met de ‘Japanse’ (maar in de VS gebouwde) Toyota Tacoma en Honda Ridgeline. De GMC staat wat hoger op de ladder dan de Chevrolet en onderscheidt zich met een uitgebreidere standaarduitrusting en bijbehorende hogere prijs.
GMC opereert als vanouds boven Chevrolet in de General Motors-hiërarchie, maar haalt niet het niveau van Cadillac. Laatstgenoemde biedt echter sinds het verdwijnen van de Escalade EXT geen pick-ups meer aan, dus moeten truck-kopers met een hang naar luxe zich bij GM definitief wenden tot GMC.