Verkoop elektrische auto's stort in: 'We kunnen nog niet zonder subsidie'

'Breng subsidie voor tweedehands elektrishe auto's terug'

Tesla Model 3 aflevering 2019 Koopman Car Terminal

De verkoop van elektrische auto's aan particulieren dreigt dit jaar nagenoeg stil te vallen als de overheid niet snel maatregelen neemt om de stekkerauto financieel weer aantrekkelijk te maken. Dat melden het AD en Het Parool. "We kunnen nog niet zonder subsidie."

Waar begin vorig jaar nog 32 procent van alle aan particulieren verkochte, nieuwe auto's elektrisch was, daalde dat aandeel eind 2024 naar 26 procent. Dat blijkt uit de EV Monitor 2024 van autobrancheorganisatie Bovag. Afgelopen maanden zakte de verkoop van elektrische voertuigen (EV's) steeds verder weg. In februari was slechts 23 procent van de nieuwe auto’s die particulieren kochten een EV.

Particuliere consumenten zijn huiverig om een elektrische auto te kopen vanwege de gestegen kosten. Eerder constateerde de ANWB al dat de prijs per kilometer met een elektrische auto inmiddels hoger is dan met een benzineauto. De dalende verkoopcijfers zijn het gevolg van een reeks maatregelen. De aankoopsubsidie is dit jaar bijvoorbeeld afgeschaft en daarnaast moet voor elektrische auto's nu motorrijtuigenbelasting worden betaald.

Consumenten denken bovendien dat elektrische auto’s goedkoper zullen worden en stellen de aankoop uit. De gedachte is: Wie nu een elektrische auto koopt, koopt volgend jaar voor hetzelfde geld of minder een EV met betere specificaties. Volgens Bovag maakt de optelsom van deze overwegingen consumenten ‘onzeker en afwachtend’.

‘Particulieren willen zekerheid’

"Particulieren hebben langjarige zekerheid nodig over de dagelijkse kosten van een elektrische auto", zegt Bovag-voorzitter Peter Niessink. "Dus zekerheid over de motorrijtuigenbelasting, en niet ieder jaar aanpassingen."

"En de aankoopsubsidie is te snel afgeschaft", vervolgt hij. "Die moet voor tweedehandsauto’s terugkeren. We zitten nog in de aanloopfase met elektrische auto’s en dan kun je subsidies niet zo snel afbouwen. We zijn nog geen Noorwegen, waar iedereen elektrisch koopt. Bovendien is die Noorse automarkt ook zwaar gesubsidieerd." Bovag vindt daarnaast dat de belasting op elektriciteit omlaag moet zodat het prijsverschil tussen landen, en met tanken, weer groter wordt.

Het sentiment is zo negatief dat elektrische auto's ook op de tweedehandsmarkt blijven staan. Autobedrijven schuiven de gebruikte EV's naar elkaar door, waarna ze tenslotte aan het buitenland worden verkocht. Vorig jaar was Nederland niet langer een importland van elektrische auto’s maar een exportland; in 2023 kwamen er netto nog negenduizend gebruikte EV’s het land binnen, vorig jaar was er een netto-export van zesduizend exemplaren. "Dat is voor het eerst en dat wil je echt niet. Dat is echt een teken dat de particuliere markt achterblijft."

Volgens de Bovag is het aanbod van elektrische auto’s inmiddels prima en remt alleen het huidige overheidsbeleid de vergroening van het wagenpark. "EV's zijn kwalitatief zo goed geworden dat je ze met een gerust hart kunt kopen. Of het nu Europese, Koreaanse of Chinese auto’s zijn. Een actieradius van 500 kilometer is normaal. Twijfel over de levensduur van de batterij is er niet meer. Wij komen tot de conclusie dat de batterij de auto gaat overleven."

Lezersreacties (384)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.