Verkeersboetes ondanks bezwaren omhooggegaan
Gemiddeld 10 procent erop
Ondanks bezwaren vanuit diverse hoeken zijn de verkeersboetes toch omhoog gegaan, gemiddeld met wel tien procent. Justitieminister Dilan Yeşilgöz (VVD) heeft een door een Kamermeerderheid gesteunde motie naast zich neergelegd.
Vorige maand bleek dat een Kamermeerderheid de voor dit jaar geplande verhoging van verkeersboetes deels wil terugdraaien. De verhoging moet deels de gaten in de begroting dichten en dat argument valt niet lekker. Eerder waren ook het Openbaar Ministerie en de Raad van State al kritisch op verhoging omwille van begrotingsgaten. Het heeft allemaal niet kunnen voorkomen dat de boetes omhoog zijn gegaan.
Vrijdag zijn de nieuwe bedragen van kracht geworden. Gemiddeld gaan de boetebedragen met 10 procent omhoog. Zo ben je nu bijvoorbeeld voor 20 km/h te hard rijden op de snelweg geen €196 meer kwijt, maar €216. Als je een mobiele telefoon vasthoudt achter het stuur, ben je nu geen €380 maar €420 kwijt. Sommige boetes gaan overigens nog harder omhoog. Zo ben je voor onnodig links rijden op de snelweg nu €270 kwijt. Dat was eerder €240, dus is er hier sprake van een stijging van maar liefst 12,5 procent.
In gesprek met de NOS uit hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard kritiek op de verhoging. Volgens hem is het niet te motiveren vanuit verkeersveiligheid bekeken. "De verhogingen gaan ontegenzeggelijk over financiën, het helpt niets in het gedrag van verkeersdeelnemers. Als boetes heel laag zouden zijn en dan zouden worden verhoogd, dan heeft het mogelijk wel effect. Maar als een boete al €380 is en dan naar €420 gaat, waar hebben we het dan over?" Volgens De Waard zou het vaker staande houden van mensen wél effect kunnen hebben, vooral bij zakelijke rijders die boetes toch al 'op de koop toenemen'. Het oponthoud door een staandehouding is 'vervelender'.