'Veel meer schade gemeld bij auto's met rijhulpsystemen dan zonder'
Hoezo veilig?
Rijhulpsystemen worden geacht te zorgen voor meer veiligheid in moderne auto’s. Toch worden aanzienlijk meer schadegevallen gemeld in het segment van auto's met rijhulpsystemen. Bovendien is de schadelast groter door de toename van deze technologie.
Rijhulpsystemen spelen een steeds grotere rol in ons verkeer. De EU verplicht zelfs een groeiend aantal voor nieuwe auto's om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarnaast vergroten ze het gevoel van veiligheid bij automobilisten, zo blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder ruim duizend consumenten in opdracht van verzekeraar Univé. Toch tonen de cijfers een ander beeld.
Sterker nog, de schadelast is in het segment auto’s met rijhulpsystemen groter, aldus directeur van Univé Schade Marco Nanne. ‘‘Op WA-verzekerde auto’s met rijhulpassistentie was de schadefrequentie afgelopen jaar bijna 25 procent hoger. Het verschil bij ‘volledig casco’ - oftewel allrisk - verzekerde modellen is met 44 procent in 2024 zelfs nog groter.”
‘Schade bij auto met rijhulpsysteem vaker geclaimd’
Een deel van het verschil is volgens Nanne te verklaren doordat verzekerden die niet beschikken over rijhulpsystemen bij relatief lichte schade geen claim indienen. ‘‘Ze nemen de herstelkosten liever voor eigen rekening om hun no-claimkorting te behouden. Bij voertuigen met rijhulpsystemen zijn schadegevallen vaak complexer en kostbaarder, waardoor het voor verzekerden zelden voordeliger is om geen schadeclaim in te dienen.”
Het is volgens Univé dus niet zo dat de premies van auto's met rijhulpsystemen lager zullen uitvallen. ‘‘Enerzijds omdat de toename van technologie ‘onder de motorkap’ schadeherstel complexer, tijdrovender en kostbaarder heeft gemaakt. Anderzijds zijn auto’s met rijhulpsystemen vaak ook nieuwer en duurder in de aanschaf. Bovendien zijn moderne en zeker elektrische auto’s vaak zwaarder dan oudere modellen zonder rijhulpsystemen, wat hun impact bij een aanrijding vergroot.”
Steeds meer verplicht
Daarnaast speelt volgens Nanne mee dat automobilisten de rol van rijhulpsystemen te vaak overschatten. ‘‘Rijhulpsystemen hebben veel potentie om verkeersongevallen en schade te voorkomen, maar zijn te beperkt om deze zonder interactie met de bestuurder te benutten. We moeten ons realiseren dat deze technologie een aanvulling is op onze rijvaardigheid, niet de vervanging ervan”, aldus de schadedirecteur, die automobilisten op het hart drukt om samen te werken met hun auto. ‘‘Wanneer we daarin slagen, zullen we echt de vruchten plukken van rijhulpsystemen.”
Sinds 2022 zijn rijhulpsystemen zoals noodremassistentie, rijstrookassistentie, parkeersensoren en achteruitrijcamera’s verplicht voor nieuwe auto’s, op aanwijzing van de EU. In 2024 komen daar nieuwe verplichtingen bij, waardoor auto’s standaard uitgerust moeten zijn met de Intelligente Snelheidsassistent (ISA) en de Event Data Recorder (EDR). Dat is een soort zwarte doos die gegevens vastlegt van auto's tijdens een eventuele aanrijding.