Update voor Hyundai Ioniq 5 brengt grotere accu en achterruitwisser
Waarschijnlijk tegelijk met facelift
De Hyundai Ioniq 5 N onderscheidt zich niet alleen met een bak meer vermogen, spoilers en herrie van de reguliere Ioniq 5, maar gek genoeg ook met een achterruitwisser en een groter accupakket. Die laatste twee zaken zullen op termijn ook hun weg vinden naar minder krachtige versies.
Over de Hyundai Ioniq 5 N is al een hoop gezegd en geschreven. Dat komt vooral doordat we er eerder vandaag een uitgebreid artikel over publiceerden, inclusief een korte video. Met name het kunstmatige, maar in de praktijk verrassend realistische geluid van de auto maakt de tongen los in de reacties. Te midden van alles wat de eerste elektrische N opvallend maakt, zijn er twee minder opvallende zaken die toch ook bijzonder zijn. Zo is de Hyundai Ioniq 5 de enige Ioniq 5 met een wisser op de achterruit. Ook krijgt hij zijn stroom uit een accupakket dat met bruto 84 kWh toch weer een slag groter is dan het 77,4 kWh-exemplaar dat nu de grootst mogelijke batterij is voor de reguliere Ioniq 5.
Als we bij Hyundai vragen of we die wisser en accu ook op andere Ioniq 5’s mogen verwachten, levert dat een korte, maar duidelijke hoofdknik op. Kortom: ‘we wilden daar eigenlijk nog geen ruchtbaarheid aan geven, maar inderdaad’, lijkt de boodschap. Reken dus maar dat deze zaken ook naar de ‘normale’ Ioniq 5 komen. Om eerlijk te zijn is dat ook niet zo gek, want we kunnen vooral voor die wisser niet bedenken waarom alléén de sportiefste Ioniq 5 hem zou krijgen. Of is zo’n ding bij 260 km/h echt essentieel?
Die magische achterwisser van de Hyundai Ioniq 5 N.
Van de grotere accu zou je nog kunnen zeggen dat die nodig is om de toch wat minder efficiënte ‘N’ van een adequate actieradius te voorzien. De Ioniq 5 N is inderdaad een relatieve zuipschuit. Met die 84 kWh komt hij 448 km ver, terwijl de reguliere Ioniq 5 uit 77,4 kWh al 507 theoretische kilometers perst. Reken er dus maar op dat die auto er met het nieuwe accupakket enkele tientallen kilometers bij zal krijgen. Overigens is die 84 kWh-accu fysiek niet groter of zwaarder dan de 77,4-variant, zegt Hyundai. Hij is dus het gevolg van een efficiencyslag, altijd mooi meegenomen.
Over het ‘wanneer’ van de vernieuwingen is uiteraard nog niets bekend. De Hyundai Ioniq 5 kreeg ongeveer een jaar na zijn lancering al een kleine update. Die bracht grappig genoeg ook de combinatie van een grotere accu en ‘iets met’ zicht naar achteren, alleen was dat ‘iets’ toen een stel digitale buitenspiegels. Inmiddels weten we dat Hyundai werkt aan een wat serieuzere facelift voor de Ioniq 5, dus lijkt het logisch dat de wijzigingen dan worden doorgevoerd.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Connect+ AWD 73kWh | 325pk! | Dealer onderhouden | Navi | Leder
- 2022
- 23.221 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge 73kWh ORIG. NL. NAP KM. | MEMORY SEAT | HYUNDAI GARANTIE T/M 11-2026
- 2021
- 79.954 km

Hyundai Ioniq 5 Connect AWD 73kWh TREKHAAK | HYUNDAI GARANTIE T/M 3-2027
- 2022
- 32.688 km