Universiteit München denkt vooruit met Visio.M
Met de Visio.M wil de Duitse universiteit naar eigen zeggen laten zien hoe een 'sportieve, veilige, allround elektrische auto met een vriendelijk prijskaartje eruit zou kunnen zien'.
Het studiemodel heeft een lithium-ion-accu met een capaciteit van 13,5 KWh. Die maakt een actieradius van 160 kilometer mogelijk. Het accupakket weegt 85 kg en de eigenaar kan het in drie tot vier uur via een 230V-aansluiting opladen.
Het vermogen is een bescheiden 15 kW en dus blijft de topsnelheid beperkt tot 120 km/h.
Gewichtsreductie
De Technische Universiteit München heeft veel werk gestoken in gewichtsreductie. De Visio.M is gemaakt van aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Daardoor weegt de compacte auto zonder accu slechts 450 kg.
De botsveiligheid heeft veel aandacht gekregen: de monocoque is opgebouwd uit meerdere secties CFRP voor betere crashbestendigheid. Een 360 graden-monitoringsysteem zorgt ervoor dat botsingen vermeden kunnen worden.
De TUM heeft experts uit de auto-industrie ingeschakeld voor het project. Ook kwam de Duitse overheid over de brug met 7,1 miljoen euro aan subsidie.
Professor Markus Lienkamp van de TUM is optimistisch over het project: "We denken dat we op deze manier een fijn sturende elektrische auto hebben gemaakt, die goedkoper te produceren is dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. De exotische materialen hebben wel als consequentie dat serieproductie pas op langere termijn kan plaatsvinden."
Lees ook

Hoe komt onze occasionduurtest Lexus IS 300h (2019 - 70.000 km) door de technische keuring bij Joep?

Praktijkervaring Renault Scenic E-Tech: Auto van het Jaar-waardig?

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?
