AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ultieme 500 Abarth voor racerij
19
Er is Fiat veel aan gelegen om aan te tonen dat de 500 meer dan een auto voor poseurs is. Dit najaar komt de 500 Abarth, maar het echte vuurwerk is de 500 Abarth Assetto Corse die bestemd is de racerij.
De 500 Abarth Assetto Corse heeft een 1,4-liter turbomotor aan boord, voor de gelegenheid opgevoerd naar 200 pk. Het maximumkoppel bedraagt 300 Nm. De kracht gaat via een zesbak naar de voorwielen. Dikke Brembo-remmen brengen het bommetje weer tot stilstand.
De race-ingenieurs hebben veel gedaan om het gewicht van de auto te beperken. Standaard heeft de race-500 een gestript interieur, compleet met rolkooi, racekuipen en Sabelt vierpuntsgordels. Het gewicht is 180 kilogram minder dan dat van de auto waarop –ie gebaseerd is: zodoende weegt de 500 Abarth Assetto Corse 930 kilogram.
Aan de buitenkant is de sportieve inborst van de Assetto Corse ook niet te missen: aan de voorkant zijn er een dikke bumperpartij met geïntegreerde spoiler. Op de motorkap zijn er twee extra luchtinlaten van koolstofvezel, compleet met Abarth-logo. Op het dak is er een rode streep met een afbeelding van een finishflag, een verwijzing naar de racesuccessen van de 850 TC uit de jaren zestig. Achterop is de grote dakspoiler niet te missen.
De 500 Abarth Assetto Corse wordt 'n exclusief karretje: de performanceafdeling van Abarth gaat er maar 49 maken. Vanaf 2009 neemt de auto deel aan diverse races.
De race-ingenieurs hebben veel gedaan om het gewicht van de auto te beperken. Standaard heeft de race-500 een gestript interieur, compleet met rolkooi, racekuipen en Sabelt vierpuntsgordels. Het gewicht is 180 kilogram minder dan dat van de auto waarop –ie gebaseerd is: zodoende weegt de 500 Abarth Assetto Corse 930 kilogram.
Aan de buitenkant is de sportieve inborst van de Assetto Corse ook niet te missen: aan de voorkant zijn er een dikke bumperpartij met geïntegreerde spoiler. Op de motorkap zijn er twee extra luchtinlaten van koolstofvezel, compleet met Abarth-logo. Op het dak is er een rode streep met een afbeelding van een finishflag, een verwijzing naar de racesuccessen van de 850 TC uit de jaren zestig. Achterop is de grote dakspoiler niet te missen.
De 500 Abarth Assetto Corse wordt 'n exclusief karretje: de performanceafdeling van Abarth gaat er maar 49 maken. Vanaf 2009 neemt de auto deel aan diverse races.
PRIVATE LEASE Abarth 500
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS
Nieuws
Elektrische Abarth 500e: tot €3.000 goedkoper
Reportage
Abarth 500e, Mini Cooper SE, Hyundai Ioniq 5N: met welke EV de meeste lol?
Nieuws