Twintigers: de tijd vliegt

Deze auto's worden dit jaar 20!

BMW Z3 roadster
TwintigersZ3 M CoupeTwintigersTwintigersTwintigersTwintigersTwintigersTwintigersTwintigersFord SaettaTwintigersHyundai Coupé Facelift FridayJaguar XK8
Er is nagenoeg geen industrie zo dynamisch als de auto-industrie. In rap tempo worden nieuwe modellen gelanceerd en in een mum van tijd staat de volgende facelift al op de planning. Vandaag een blik op de auto's die dit jaar alweer twintig kaarsjes mogen uitblazen!

Audi A3

Het is 1996 als Audi met de A3 terugkeert naar een relatief compact segment, een deel van de markt dat het achterliet toen de 50 eind jaren zeventig van de markt werd gehaald. De auto deelde zijn PQ34-basis met uiteindelijk met auto's als de eerste generatie TT, de Volkswagen Golf, Bora en New Beetle, de Seat Leon en Toledo én de eerste Skoda Octavia.

BMW Z3

BMW combineerde in 1996 onderdelen van de E30 met het platform van de E36 en lanceerde met de Z3 een opvolger voor de in 1991 ter zielen gegane Z1. In 1999 zou ook een Z3 Coupé op de markt verschijnen. In 2002 diende opvolger Z4 zich aan, een auto waarvan we inmiddels de tweede generatie al hebben uitgezwaaid.

Chevrolet Corvette (C5)

Ook de vijfde generatie Corvette diende zich in 1996 aan. De Corvette C5 toonde een veel ronder design dan zijn voorganger. Op de motorenlijst uiteraard bulderende achtcilinders. In 2004 moest de C5 het veld ruimen voor de komst van de C6.

Citroën Berlingo/Peugeot Partner

In 1996 maakten we in Parijs kennis met een drietal concept-cars waarvan er één, de Berlingo Grand Large (foto 5), vooruitblikte op de uiteindelijke Berlingo van Citroën en de Partner van Peugeot. Aan de anderen twee werd het levenslicht niet geschonken. Inmiddels is de in 2008 verschenen tweede generatie van het ruimtelijke Franse duo al aan vervanging toe.

Citroën Saxo

De voorganger van de C2 verscheen in 1996 op de markt, een auto die op zowel technisch als uiterlijk vlak sterk leunde op de eerder verschenen 106 van Peugeot. De 'hete' VTS-versie is nog altijd het vermelden waard. In 2003 viel het doek voor de Saxo, hij vond opvolging in de inmiddels ook van de markt verdwenen C2.

Ferrari 550 Maranello

Van klein en Frans naar dik en Italiaans. Ferrari stuurde de F512 M de laan uit en lanceerde 550 Maranello als diens opvolger. De in het midden geplaatste bijzonder twaalfcilinder uit zijn voorganger werd vervangen door een compleet nieuwe V12 die in de lange snuit van de 550 kwam te liggen. In 2002 werd de 575M Maranello gepresenteerd als 'opvolger', al betrof het volgens Ferrari-traditie meer een facelift. Na de 575M maakten we kennis met de 599 GTB Fiorano, een auto die op zijn beurt is opgevolgd door de F12berlinetta.

Fiat Marea

Aan de andere kant van het Italiaanse spectrum stond in 1996 de Fiat Marea, een relatief nuchtere auto die in twee smaken beschikbaar kwam: als sedan en als station (Weekend). Zowel de sedan als de Weekend konden gezien worden als carrosserievarianten van de Bravo en de Brava. In 2002 viel het doek voor het duo, hoewel de productie in Brazilië nog tot 2007 werd volgehouden.

Fiat Palio

1996 is eveneens het jaar waarin Fiat de Palio introduceert, een auto die in stationvorm ook naar Nederland kwam. De Palio kan gezien worden als een budgetaire 'world car' van Fiat, de auto werd dan ook in diverse landen geproduceerd. De auto - onderhuids een doorontwikkeling van de Uno - bestaat in hevig gefacelifte vorm nog altijd in diverse landen in onder andere Zuid-Amerika. In 2001 verdween in bij ons van de markt.

Ford Ka

De lachende kleine. Op het hoekige New Edge-koetswerk van Ghia's Saetta Concept baseerde Ford het ontwerp van zijn A-segmenter, de Ka. De kleine Ford bleek razendpopulair en kreeg later gezelschap van de van nog meer levensvreugde voorziene StreetKa en SportKa. De eerste generatie Ka werd in 2013 nog in Brazilië gebouwd, een land waar de tweede generatie Ka werd overgeslagen. In Europa is ook het doek voor de tweede generatie gevallen. We krijgen hier de Ka+ op de markt, een model dat wat formaat betreft tussen het A- en het B-segment valt.

Hyundai Coupé

De eerste Aziatische inzending in deze lijst, is een Koreaan. We hebben het over de Hyundai Coupé, de opvolger van de Scoupé. Hyundai had de vaart er in de jaren 90 lekker in zitten en ook op sportief gebied wilden de Koreanen iets in de melk te brokkelen hebben. Vanaf 1990 - ons geboortejaar - werd de toen één jaar oude Excel in een sportief jasje gehesen en aan de wereld voorgesteld als Scoupé. Na zo'n zes jaar besloot Hyundai dat het wel mooi geweest was met de no-nonsens burgercoupé en lanceerde een opvolger: de Coupé, elders Tiburon geheten.

De Coupé verloor de S aan het begin van z'n naam - die voor 'Sporty' stond - en viel behoorlijk in de smaak. Overdreven ronde vormen waren zowel helemaal nineties als lekker futuristisch en de op de Lantra gebaseerde coupé konden we - zeker als 137 pk sterke 2,0-liter - als geslaagd bestempelen.

Jaguar XK

Een luxueuze GT die werd gelanceerd in een tijd dat Jaguar eigendom was van Ford. De auto deelde derhalve zijn platform met de DB7 van Aston Martin, een platform dat op zijn beurt een doorontwikkeling was van het platform dat de XJS - de voorganger van de XK - van houvast voorzag. Op de motorenlijst stevige achtcilinders die in de XKR een supercharger op zich geschroefd kregen. In 2006 diende een nieuwe XK zich aan, een generatie die inmiddels door de F-Type is opgevolgd.

Lancia Ypsilon

Onterecht bijna vergeten, deze kleine Lancia op Punto-basis. De Ypsilon kreeg door designer Enrico Fumia een opmerkelijk getekende koets mee waardoor de Italiaan nog altijd zeer herkenbaar is. Ook het interieur kreeg een bijzondere designsaus over zich heen. In 2003 kwam een nieuwe Ypsilon om de hoek kijken, een auto die in 2011 is vervangen door de huidige - alleen nog in Italië leverbare - generatie.

Lotus Elise

De Britten uit Norfolk lieten in 1996 zien de kunst van het bouwen van lichtgewicht scheurmachines niet vergeten te zijn. Met de eerste Elise maakten we kennis met een zo'n 725 kilo wegende achterwielaangedreven tweezitter, voorzien van een uit glasvezel opgetrokken koets. De Elise kreeg in een 2000 een broer in de vorm van de Opel Speedster.

Mazda Demio

In 1996 bracht Mazda de Demio op de markt, een auto die twee jaar later Nederlandse bodem onder zijn wielen kreeg. De compacte Japanner zette met zijn hoge koets de deur op een kier voor auto's als de Renault Modus en de Opel Meriva. Opvolger Mazda 2 kwam in 2002 om de hoek kijken, een model dat in 2007 werd afgelost door de tweede Mazda 2 en momenteel met de derde generatie Mazda 2 een kleinzoon heeft.

Mercedes-Benz SLK-klasse

BMW had het rijk van de nieuwe compacte roadsters niet alleen in 1996. Mercedes-Benz lanceerde de oer-SLK in hetzelfde jaar. In tegenstelling tot zijn eveneens Duitse rivaal was de SLK-klasse voorzien van het vario-dak, een stalen klapdak. Momenteel staat de
derde generatie van de SLK alweer sinds 2011 in de showrooms. Recent werd de auto gefacelift en voorzien van een nieuwe naam: SLC-klasse.

Opel Sintra

In 1996 gelanceerd, in 1997 in Nederland op de markt: de Opel Sintra. De grote MPV met plek voor zeven deelde zijn optische en technische DNA met auto's als de Chevrolet Venture, Pontiac Trans Sport en Oldsmobile Silhouet. Slechts tot 1999 bleef de Sintra in productie. In Nederland zijn 2.331 exemplaren verkocht. Dat klinkt als weinig, maar het zijn er nog altijd meer dan de 1.996 stuks die van de Signum werden verkocht.

Porsche Boxster

De compacte roadsters kregen in 1996 gezelschap van de eerste generatie van de Porsche Boxster. In 1993 werd middels een concept-car al op zijn komst vooruitgeblikt. De kleine Porsche was voorzien van de 'spiegelei'-koplampen die later op de 911 (996) zou verschijnen. In 2004 werd de tweede generatie Boxster gepresenteerd, een auto die in de vorm van de Cayman ook een coupé-broer kreeg. Inmiddels zijn we alweer toe aan de gefacelifte versie van de derde generatie Cayman.

Renault Mégane Scénic

Renault was er met de Espace vroeg bij in MPV-land en met de Mégane Scénic liepen de Fransen eveneens bepaald niet achter. Op basis van zijn Mégane ontwikkelde Renault een praktische en relatief compacte MPV. De Opel Zafira en Xsara Picasso kunnen gezien worden als grote concurrenten. Sinds dit jaar staat de vierde Scénic, nu zonder 'Mégane' in zijn naam, in de prijslijsten.

Renault Sport Spider

Dat Renault ook prima wist hoe het onpraktische auto's moest maken, werd bewezen door de Renault Spider. De door Renault Sport ontwikkelde speedser kreeg een bizarre koets mee die aanvankelijk niet met fatsoenlijke voorruit te krijgen was. Een variant met voorruit verscheen in 1997. Onder de kap een 20liter viercilinder die de 930 kilo wegende pretmachine aan aardige prestaties hielp. Een rivaal uit onverwachte hoek voor de Lotus Elise in deze lijst.

Seat Alhambra

De Ford Galaxy en Volkswagen Sharan waren er al een jaar eerder, maar dat weerhield Seat er niet van om de Alhambra op de markt te brengen. Net als zijn technische tweelingbroers biedt de Alhambra plek aan zeven inzittenden. Ook de huidige Alhambra - sinds 2010 op de markt - deelt zijn genen met de Sharan van Volkswagen. Van enige relatie met Ford is momenteel geen sprake meer.

Skoda Octavia

Met de Octavia liet Skoda opeens een zeer serieuze kant van zichzelf zien. De Octavia - op het PQ34-platform van onder andere de Golf IV, Audi A3 en Seat Leon - bood bakken met ruimte voor een relatief gunstige prijs. Naast als liftback ook als Combi beschikbaar. Liefhebbers van enige kracht onder de rechtervoet konden opteren voor de RS-variant. De Octavia die je nu in de showrooms vinden kunt, is de derde generatie van de Tsjech.

Toyota Camry

In de Verenigde Staten al jaren de bestverkochte personenauto op de markt, maar in Nederland kon de Camry toch als een redelijk exclusief model worden gezien. De grote broer van de Avensis verscheen in 1996 in nieuwe 'XV20-vorm' op de markt. Geknepen achterlichten en een slanke lijn bezorgden de auto een luxueus voorkomen. Een enorm verkoopsucces is de Camry in Europa, waar men van kleinere auto's houdt, helaas nooit geworden.

Volkswagen Passat (B5)

Met de B5 pakte Volkswagen het platform van de twee jaar eerder verschenen AudiA 4 van de planken. De D-segmenter liet een designtaal zien die we ook op de Golf IV, Bora en Polo zouden tegenkomen. In de tweede helft van 2000 werd Volkswagens D-segmenter terug naar de tekentafel gestuurd, en keerde terug met nieuwe lichtunits aan zowel de voor- als achterzijde, chroomwerk rondom en nieuwe bumpers. Ook de 4.0 W8 kwam na de facelift om de hoek kijken. De Passat die nu op de prijslijsten te vinden is, is de B8-generatie.

Volvo S70/V70

Hoewel dit Zweedse duo pas in 1997 in Nederland op de markt kwam, werden zowel de S70 als V70 een jaar eerder al in productie genomen. De twee kunnen gezien worden als een grondig aangescherpte versie van de 850. Hoewel de S70 en V70 ten opzichte van hun voorgangers relatief 'ronde vormen' liet zien, vielen de twee voor hun tijd nog altijd als zeer hoekig te bestempelen.


Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.