Tweedehands Peugeot 2008 of 308 SW, wat is de voordeligste keuze?

Occasionprijzen vergeleken

Peugeot 308 SW Blue HDI 14 procent bijtelling

Peugeot had al gauw door dat SUV’s in het B-segment wel eens zouden kunnen slagen. Al in 2013 kwam de eerste generatie om de hoek kijken. Een wat wonderlijk model dat de taart moest delen met onder meer de immens succesvolle Renault Captur. Na introductie van de tweede generatie 2008, in 2019, was de leeuw pas echt los en werd het zelfs de eigen 308 SW heet onder de voeten. Maar welke van die twee is gebruikt de slimste keuze? 

De eerste generatie Peugeot 2008 was duidelijk gepositioneerd als stationvariant van de nieuwe 208. Sterker nog, de Peugeot 207 SW Outdoor was een 2008 avant la lettre. Of de 207 SW en later 2008 daadwerkelijk aan de poten van de 308 zaagden lijkt ons minder waarschijnlijk, maar voor de huidige 2008 geldt dat zeker. Kijk alleen maar naar de verkoop- en leaseprijzen

Eerste generatie 2008 versus 308 SW

2013 was een wild jaar voor het Franse merk. Het nam razendsnel afscheid van de oude, wat rommelige designtaal en koos voor strakkere vormen. De nieuwe 208 luidde deze generatie in, al snel gevolgd door de 308 en 2008. Niet alleen vanbuiten zijn de auto’s duidelijk verwant, ook het interieur met destijds gloednieuwe i-Cockpit is een belangrijke overeenkomst. Niet tot ieders plezier, maar het is wel bijzonder. 

We proberen eens ons geluk aan de onderkant van de markt. Op de occasionpagina van deze website selecteren we bouwjaar 2013-2016 en tellerstanden tot 150.000 kilometer. Meteen is duidelijk dat beide modellen meer aan elkaar gewaagd zijn dan je misschien verwacht. De goedkoopste occasion binnen deze criteria is een Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Blue Lease Executive, die mee mag voor slechts €5.650. Een mooie auto, maar de aanbieder vermeldt duidelijk dat er sprake is van overmatig olieverbruik. De voordeligste 2008 kost €3.950 maar die heeft dan weer schade aan de voorzijde ... 

We laten ons niet ontmoedigen, en ontdekken dat ook werkende exemplaren in elkaars vaarwater zitten. Neem bijvoorbeeld deze 308 SW 1.2 PureTech uit 2014, die van jou is voor €6.745. Een vergelijkbare Peugeot 2008 1.2 PureTech uit 2015 is iets jonger, maar slechts vier euro duurder. Rond de €7.500 heb je volop keuze uit beide modellen, al is het aanbod aan 2008’s binnen onze criteria ruim vier keer groter. Ook jongere exemplaren met kilometerstanden tussen de 30.000 en 60.000 zijn vergelijkbaar geprijsd, ze kosten maximaal zo’n €15.000.

En de faceliftversies?

In 2016 achtte Peugeot de tijd rijp voor een faceliftronde. Als eerste was het SUV’tje aan de beurt, die het merk daarna ook nadrukkelijk ‘2008 SUV’ noemde. De 308 kreeg zijn stoerdere front een jaar later. We handhaven ons kilometercriterium, maar zoeken nu naar auto’s tussen 2017 en 2019. De eerste vernieuwde 308 SW komt uit 2019 en heeft 115.273 kilometer ervaring. De prijs? €9.445. Dat is duurder dan de voordeligste ‘nieuwe’ 2008, die met bouwjaar 2017 en 134.800 kilometer mee mag voor €7.600. Rond de 10 mille kun je gemakkelijk met een van beide modellen op stap, al zit er zo nu en dan ook een 308 met de oude neus tussen. Prijzen voor beide modellen lopen op tot boven de €20.000, waarbij een maagdelijke 2008 uit 2019 de kroon spant. 

 

Nieuwe 2008 en 308

Tot zover lopen de modelgeneraties aardig samen op, wat in 2019 verandert. Peugeot komt opnieuw met een flink gewijzigde vormtaal, al is de stap minder rigoureus dan in 2013. Als eerste maken we kennis met de 208 en 2008, de nieuwe 308 sluit pas in 2021 aan. Uiteraard heeft dit zijn weerslag op de occasionprijzen. Onder de €14.890 vind je geen nieuwe 2008 met minder dan 150.000 kilometer, terwijl je dan al een hele mooie 308 SW met een vergelijkbaar bouwjaar op de stoep hebt staan. De voordeligste nieuwe 2008 SUV is een 100 pk sterke Active, waarbij op kleur gelukkig niet is bespaard. Voor vijf euro mag deze witte mee naar huis. Pas rond de €17.000 krijg je echt meer keuze uit 2008’en. Dat kun je ook uitgeven aan een 308 SW, maar daarvoor heb je meestal wel een significant lagere kilometerstand

Opvallend genoeg rijd je voor net geen 17 mille ook al in het nieuwe model 308. Je zou er bijna jaloers op worden, en als we goed naar de foto’s van dit exemplaar kijken is iemand dat ook daadwerkelijk geweest. Nee, dan liever dit exemplaar uit 2022, met nog maar 60.274 kilometer op de klok. Die mag mee voor €19.345. Als je echt je best doet en niet al te veel geeft om de uitvoering kun je onder de €20.000 prima in het nieuwe type 308 SW rijden. Het alternatief is een 2008 SUV GT-Line met alles erop en eraan. Onze voorzichtige conclusie: ondanks het klasse- en generatieverschil zijn en blijven de 2008 en 308 in elkaars vaarwater. Jouw voordeel zit vooral in de bouwjaren 2019-2021, wanneer de 308 SW nog ‘oud’ is en de 2008 al helemaal nieuw. 

 

 

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.