TVR terug waar het hoort met Griffith
'Echte mannenauto'
Waar exclusieve sportwagens steeds meer foolproof zijn geworden, bleven TVR’s altijd, sorry dames, ‘echte mannenauto’s’. Maar echte mannen sterven in het harnas en dat gebeurde ook met TVR. Eigenaar Peter Wheeler verkocht het bedrijf aan de Rus Nikolay Smolensky, onder wiens leiding het ter ziele ging. Maar de feniks is uit de as herrezen en heet Griffith.
Dat Nikolai Smolensky TVR weinig goeds heeft gebracht, kunnen we terugblikkend wel concluderen. Brand manager TVR en Morgan Wouter Dekker van importeur Louwman Exclusive nuanceert dat enigszins door te zeggen dat de steenrijke Rus een zinkend schip kocht, maar de nieuwe eigenaar Les Edgar lichtte zijn aanschaf destijds toe door te zeggen dat hij TVR terug wil brengen naar de tijd van Peter Wheeler: “Back where it belongs”. Een frontale aanval diplomatiek verpakken kun je de Britten wel toevertrouwen.
In 2013 kocht Les Edgar, een ondernemer die groot is geworden in de gaming industrie, de resten en rechten van het ter ziele gegane TVR. Kort daarop startte de ontwikkeling van een nieuw model dat het eigenzinnige Britse sportwagenmerk terug op de kaart moest zetten. Al in 2017 toonde TVR het resultaat, de Griffith, tijdens Goodwood Revival. Maar een automerk is veel meer dan alleen een auto, dus er was nog het nodige werk te verzetten. Inmiddels is er ook een fabriek. In Ebbw Vale, Wales, heeft TVR een leegstaand pand verworven dat op dit moment wordt klaargestoomd voor de productie van de nieuwe Griffith en andere modellen.
“Waar Smolensky met mooie plannen naar buiten trad voordat hij werkelijk iets had, koos Edgar er juist voor eerst een auto te ontwikkelen en dan pas de publiciteit te zoeken”, illustreert Dekker het verschil tussen de huidige en de voormalige eigenaar van TVR.
De Griffith die we in de showroom van Louwman Exclusive aan de A2 bij Utrecht mogen bewonderen, is een preproductiemodel en vooralsnog de enige ter wereld, die zowel mooi moet staan zijn als aan tests wordt onderworpen. Hier en daar zijn nog wat sensoren zichtbaar die herinneren aan het zware buitenwerk waar deze auto aan wordt onderworpen. Desondanks, of misschien juist daarom, oogt deze Griffith robuuster en meer ‘klaar’ dan vaak het geval is met preproductie-exemplaren. De grote verschillen: de spoiler, die 60 à 70 kg downforce levert, is op dit exemplaar nog vast, maar zal op de productie-Griffith elektrisch inklapbaar zijn. Verder ontbreken op dit exemplaar nog deurgrepen. De puristen die hopen dat deze Griffith net als TVR’s uit het verleden portierontgrendeling middels een drukknop onder de buitenspiegel krijgt, worden teleurgesteld. “Dat mag met de huidige wetgeving niet meer”, vertelt Paul Thompson, director heritage bij TVR. “In geval van een crash zouden de spiegels wel eens weggeslagen kunnen zijn en dan kunnen hulpdiensten de inzittenden minder snel bevrijden.” Gewone deurgrepen dus? “Nee, niet zomaar gewoon”, zegt Thompson met een geheimzinnige glimlach.
Niet dat er niets speciaals is aan de buitenspiegels van de nieuwe TVR: ze zijn zo gevormd dat ze maximaal zestien kilo aan downforce kunnen leveren. Bovenop de 575 kg die de vlakke onderkant maximaal aan de zwaartekracht toevoegt. De Griffith staat op 235/35ZR19 voor en 275/30ZR20 achter, banden die door Avon speciaal voor de Griffith zijn ontwikkeld.
Voor koets en chassis ging Edgar te rade bij Gordon Murray, die zijn iStream-architecture, bestaande uit veel koolstofcomposiet, op de Griffith losliet. Daardoor kon het gewicht tot net iets boven de 1.250 kg worden beperkt. De Griffith krijgt een atmosferische vijfliter-V8 van Cosworth, die zo rond de 450 pk en 700 Nm moet gaan leveren. Met een handgeschakelde zesbak moet de Griffith boven de 322 km/h (200 mph) komen en in minder dan vier seconden van 0 naar 60 mph schieten. De motor ligt ver naar achteren, zodat de gewichtsverdeling de ideale 50:50 bedraagt.
“TVR heeft er ditmaal bewust voor gekozen geen eigen motoren te bouwen. De periode dat ze dat wel deden, was nou niet bepaald de meest glorieuze tijd van het merk. Voor een kleine fabrikant is dat tegenwoordig niet meer te doen”, licht Dekker de motorkeuze toe. Wat gebleven is: de doelgroep. “Mensen die houden van puur autorijden, die daar echt lol in willen hebben en spanning zoeken. Een TVR is nog steeds een auto voor ‘echte mannen’.”
Het lopende jaar zal TVR nog grotendeels nodig hebben om de fabriek op orde te krijgen, daarna kan de productie beginnen. De eerste vijfhonderd Griffiths worden Launch Editions, met leren interieur, speciale wielen en kleuren en een eigen infotainmentsysteem. Van die beperkte oplage zijn er zes (linksgestuurd) aan Nederland toegewezen en die zijn allemaal al besproken. Door de Brexit, onzekere koersen en CO2-regelgeving is de prijs nog verre van zeker, maar Louwman mikt op € 225.000.
“De productiecapaciteit van de nieuwe fabriek zal tussen de 1.500 en 2.000 stuks per jaar komen te liggen, maar dat wil zeker niet zeggen dat we die aantallen ook daadwerkelijk zullen produceren”, vertelt Thompson. Voor de productie van de Launch Edition verwacht hij twaalf tot veertien maanden nodig te hebben. Wat mogen we daarna verwachten, naast de reguliere Griffith? “Je kunt denken aan een cabriolet of een targa, GT-versies en speciale, niet-streetlegal circuitversies. Dat soort avonturen is altijd een boost voor de verkoop van straatversies, weten we.”
Het TVR iStream-platform laat ruimte voor meerdere soorten aandrijflijnen. Waar mogen we dan aan denken? Thompson: “Ik durf weinig uit te sluiten, maar een volledig elektrische TVR zie ik eerlijk gezegd nog niet gebeuren. Maar misschien wel hybride, als de markt daar behoefte aan heeft.” En een automaat? “Daar is door enkele klanten om gevraagd, dus wellicht iets met een dubbele koppeling. Maar of dat nou nog echt TVR is?”