Turbopret met Suzuki Alto Works
Suzuki's kleinste in heldhaftig kostuum
De opvolger van de Alto heet Celerio, maar dat wil niet zeggen dat modelnaam Alto direct naar de prullenbak is verwezen. Eind vorig jaar konden we namelijk digitaal kennismaken met een compleet nieuwe generatie Alto voor de Japanse thuismarkt. Krap een week later werd de Turbo RS Concept voorgesteld, een voorproefje op een traditiegetrouw afgetrainde versie van Suzuki's kei-car. Tijdens de Tokyo Motor Show beleefde deze Alto Works z'n debuut.
De Works-versie lijkt zeer sterk op de Turbo RS die we vorig jaar al te zien kregen. De Alto is Silverlight gespoten, voorzien van Works-badges en staat er met z'n spoilerwerk rondom - zeker voor een kei-car - behoorlijk stoer bij. Recaro sportstoelen, aluminium pedalen en eigenwijze wielen: de Works is helemaal klaar voor het Japanse straatbeeld.
Onder de kap ligt een 658 cc 'grote' driecilinder waar - net als in de Turbo RS - een turbo op is gemonteerd. Het vermogen komt uit op 64 pk en 98 Nm, waarden die via een handgeschakelde vijfbak naar de voorwielen worden gestuurd. De Alto Works legt slechts 670 kilo in de schaal.