Trekauto van het jaar: Citroën C4

Trekauto van het jaar 2005
Dat de deelnemende auto's aan de verkiezing van Trekauto van het Jaar elkaar steeds minder toegeven, was dit jaar overduidelijk. De Citroën C4 1.6 16V Berline kwam als winnaar uit de bus.
Dat de deelnemende auto's aan de verkiezing van Trekauto van het Jaar elkaar steeds minder toegeven, was dit jaar overduidelijk. De Citroën C4 1.6 16V Berline kwam als winnaar uit de bus.
In 1991 ging de ANWB-uitgave Kampeer- en Caravan Kampioen (KCK) van start met de verkiezing en het evenement werd vorig jaar over de grens getild. Het team van juryleden werd toen uitgebreid met twee buitenlanders, Volker Stallmann van het Duitse Camping Cars & Caravans en Mike Cazalet van de Camping & Caravanning Club England. Verder zijn er vier teams met acht Nederlandse juryleden, waaronder natuurlijk ook weer uw eigen AutoWeek-redacteur. Tijdens een tweedaagse test op de testbaan van Daf bij Sint Oedenrode werden tweeëntwintig auto's, met caravan, op zeventien punten beoordeeld.
A-klasse
In deze klasse traden vier vijfdeurs hatchbacks aan: de Chevrolet Lacetti 1.6, de Citroën C4 1.6 16 V Berline, de Kia Cerato 1.6 en de Mitsubishi Colt 1.5 DI-D. Die laatste mag dan als voordeel een groot motorkoppel hebben, zijn maximale trekgewicht van 1.000 kg en de beperkte kogeldruk spelen hem parten. De Chevrolet Lacetti komt vermogen te kort, maar viel op bij de lane change die hij zonder mankeren met 95 km/h doorkomt en ook de 12 % helling is voor hem een fluitje van een cent. Maar op de andere gebieden maakte de Chevy geen indruk. De Kia Cerato 1.6 kon op geen enkel punt indruk maken en gaf in de uitwijkproef al bij 75 km/h te kennen het voor gezien te houden.
De Citroën C4 zag er niet zo veelbelovend uit toen zijn achterkantje bijna zwichtte onder het gewicht van de standaard belading en de kogeldruk. Maar hij bleek het zowel in de uitwijkproef en op de 12 % helling verbazingwekkend goed te doen en liet het op andere punten evenmin afweten. Zodat hij zich als duidelijke klassewinnaar profileerde.
B-klasse
De klasse van de stationwagens bestond uit acht deelnemers. De strijd ging tussen de Volvo V50 2.0D en de Peugeot 407 SW 2.0 HDI met dezelfde 2-liter diesel, die uitstekend en ook geluidsarm presteerde. In zowel de V50 als de 407 heb je als bestuurder in de uitwijkproef volledige controle over de combinatie. De Peugeot was bovendien in de hoogste versnelling nog in staat de snelheid van 90 km/h 'vast te houden'. Op punten werd de strijd in het voordeel van de Fransman beslecht.
De overige kandidaten, de Ford Focus 1.6 Wagon (115 pk), de Opel Astra Stationwagen 1.9 CDTI, deSkoda Octavia Combi 1.6 FSI, de Citroën C5 Break 1.6 HDI, de Renault Laguna Grand Tour 1.9 DCI en Chevrolet Nubira Wagon 1.8 scoorden allen ook redelijk maar haalden niet het niveau vande V50 en 407.
C-klasse
De relatief dure Audi A4 2.0 TDI presteerde naar verwachting uitstekend, maar moest toch de Volvo S40 1.8 vóór laten gaan op onderdelen als de uitwijkproef, prestaties en comfort. Dat gold ook voor de Hyundai Sonata 2.4, die het uitstekend deed op bijna alle proeven, maar waarvan het ESP nog te wispelturig was. De Peugeot 407 1.8 komt dicht in de buurt van de Sonata, maar levert net te weinig prestaties om hem te verslaan. Door constant op de eerste of tweede plaats op de verschillende onderdelen te scoren, pakte de S40 de klasseoverwinning.
MPV-klasse
Bij de MPVs trad een bont gezelschap aan: de Honda FR-V 2.0 was zijn concurrenten eigenlijk alleen de baas met een constante hoge score op alle onderdelen. Hij moest de Mercedes A220 CDI vóór laten gaan op de wegligging, maar was wél de enige die veilig met 85 km/h tussen de pilonen door scheurde.  De Seat Altea 1.9 TDI  bleef vóór de Honda qua prestaties en comfort. De VW Golf Plus 1.6 FSI zat zijn Spaanse concerngenoot trouwens goed op de hielen. Ze zijn op dezelfde bodemplaat gebouwd, maar het verschil in motorisatie en comfort leverde een betere plaats op voor de Altea, die bovendien meer binnenruimte heeft. Niet veel slechter deden de grotere Mitsubishi Grandis 2.4 en Toyota Corolla Verso 1.8i het. Maar de Grandis kreeg strafpunten voor zijn prijs en de Corolla kreeg ze voor de korte afstand tussen bumper en trekhaakkogel.
Uit de klassewinnaars kozen de juryleden de Citroën C4 als algemeen winnaar vanwege zijn gebruiksvriendelijkheid, doelmatigheid als vakantieauto en comfort op de lange afstand.

 Meer over de 'Trekauto van het jaar' verkiezing op caravantrekker.nl

 Bereken van iedere auto de geschiktheid als caravantrekker

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.