Toyota's Twizy: de i-Road

Toyota i-Road
Toyota i-RoadToyota i-RoadToyota i-RoadToyota i-RoadToyota i-RoadToyota i-RoadToyota i-RoadToyota i-Road
Een autoshow zou geen autoshow zijn zonder de aanwezigheid van gedurfde concept-cars. Toyota zet de i-Road in de Zwitserse beurshallen, een kruising tussen een scooter en een auto.

Met de i-Road boort Toyota naar eigen zeggen een geheel nieuw segment auto's aan: dat van de PMV's. De tweepersoons Personal Mobility Vehicle is volledig elektrisch en is speciaal ontwikkeld voor transport binnen steden. De afgelopen tien jaar heeft thuisland Japan al meerdere van dit soort elektrische creaties op de weg zien verschijnen.

De bijrijder komt achter de bestuurder te zitten, waardoor de i-Road lekker smal kan blijven. Ideaal voor de stad natuurlijk. Toyota meent dat z'n driewieler, die in bochten helt als een scooter of een Vandenbrink Carver One, extreem wendbaar en veilig is. Met z'n lengte van 2,35 meter, z'n breedte van 85 centimeter en z'n hoogte van slechts 1,45 meter is hij in ieder geval uiterst compact.

Toyota past Active Lane-techniek toe om de balans van z'n driewieler te waarborgen. Bovendien heeft de elektrische Japanner een draaicirkel van slechts drie meter. Dat wordt zigzaggen tijdens de spits. Zaken als een audiosysteem, bluetooth en verwarming hoef je gelukkig niet te missen in de i-Road. De actieradius bedraagt 50 kilometer, met ieder regulier stopcontact is hij in drie uur weer helemaal op te laden. In Genève zullen we de driedeurs stadsmobiel voor het eerst in het echt kunnen bewonderen.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.