Toyota's misschien wel belangrijkste EV komt nog dit jaar - Vooruitblik

De kleinste én belangrijkste

Toyota bZ2X (Illustratie: Larson)
AutoWeek 3 2024
AutoWeek 3 2024

Je leest het in AutoWeek 3 2024

De bZ4X is de enige van meet af aan als EV ontwikkelde elektrische Toyota die de Europese EV-koper moet bedienen. Die verantwoordelijkheid zal die SUV niet lang meer in zijn eentje hoeven te dragen. Tot en met 2026 brengt Toyota een vloot van elektrische nieuwkomers naar Europa. De kleinste en misschien wel de belangrijkste komt nog dit jaar! AutoWeek blikt vooruit de compacte EV die zomaar eens Toyota bZ2X zou kunnen gaan heten.

Highlights

  • Elektrische compacte cross-over in belangrijk segment
  • Ook met vierwielaandrijving
  • Komt al snel

Voormalig Toyota-topman Akio Toyoda voelde lange tijd de noodzaak niet zo om zijn merk in hoog tempo te elektrificeren. Eind 2021 vuurde Toyota onder zijn leiding nog een uitgebreide reeks EV-voorbodes de wereld in, maar de Japanners hielden het bij een globale vooruitblik. Sinds april vorig jaar zit Kōji Satō bij Toyota achter de knoppen. Satō is minstens zo ambitieus als zijn voorganger die bij Toyota wat beleving betreft voor een flinke ommezwaai zorgde, maar hij durft op EV-vlak veel grotere stappen te zetten. De EV-toekomst van Toyota is nu een stuk concreter ingevuld, vooral voor Europa. En dat is hard nodig.

Offensief van start

Wie in Europa in de markt is voor een elektrische auto, kan bij Toyota namelijk voor slechts één auto gaan: de bZ4X. Althans, dat is de enige elektrische Toyota die zijn basis niet deelt met een bedrijfswagen. Opvallend. Buiten Europa is het Beyond Zero (bZ)-aanbod van Toyota iets groter, maar niet veel indrukwekkender. Het bZ-label kent vooralsnog namelijk enkel in China een tweede model. Die heet bZ3. Inderdaad: zonder X. Het is immers geen SUV of cross-over, maar een sedan. Omstreeks 2026 wil Toyota maar zes EV’s in zijn Europese line-up hebben en dat betekent dat er binnen nu en twee jaar vijf nieuwe elektrische Toyota’s bij gaan komen. Van drie daarvan heeft Toyota al vrij concrete impressies gegeven. De Compact SUV Concept van 2023 gold als vooruitblik op een elektrische cross-over in het segment van de Corolla Cross en C-HR en de dit jaar getoonde Sport Crossover Concept diende als voorbode van een lagere en langere elektrische cross-over-achtige. Relevant, maar nóg belangrijker voor de Europese markt is de kleine elektrische hoogpotige waarmee Toyota de Europese markt gaat bestoken.

Belangrijk segment

Dit jaar nog komt Toyota namelijk met de productieversie van de Urban SUV Concept. Dat studiemodel oogde al behoorlijk productierijp en bij zijn presentatie kregen we zelfs al een indicatie van zijn formaat. De showauto was namelijk 4,3 meter lang en dat plaatst hem in een van de belangrijkste segmenten in Europa: dat van de compacte cross-over. De van de Urban SUV Concept afgeleide productieversie wordt dan ook een knalharde concurrent voor succesvolle EV’s als de Peugeot e-2008 en krijgt dus ook auto’s als de Opel Mokka Electric tegenover zich. Ideaal voor bijvoorbeeld de Yaris Cross-rijder die de overstap naar elektrisch rijden durft te maken.

Toyota bZ2X (Illustratie: Larson)

Slimme zet

Hoe interessanter de prijs, hoe groter de kans dat je zieltjes wint. En dus lijkt Toyota met de mogelijk bZ2X te heten compacte cross-over een slimme truc uit te halen. De conceptuele voorbode van het model leek namelijk bijzonder sterk op een show-auto van Suzuki: de eVX Concept. Dat is geen toeval. Toyota en Suzuki wisselen onderling geregeld modellen uit en de Toyota bZ2X lijkt dan ook Toyota’s versie van die door het Indiase Maruti Suzuki ontwikkelde Suzuki te worden. Dat maakt het kostenplaatje voor Toyota – en mogelijk dus ook voor de Europese consument – mogelijk een stuk aantrekkelijker. Kijk dan ook niet gek op als de bZ2X straks ook in India voor de Europese markt gebouwd wordt.

Voor uitgebreide technische specificaties is het uiteraard nog te vroeg. Wel weten we dat Toyota’s compacte elektrische cross-over twee batterijopties krijgt en niet alleen met voorwielaandrijving, maar ook met vierwielaandrijving leverbaar wordt. Hoe ver hij komt op een volle accu is nog even koffiedik kijken. We verwachten niet dat Toyota tevreden is met een bereik van minder dan een dikke 400 kilometer voor de versie met de grootste elektrische longinhoud.

Komt al snel

Wat design betreft sluit Toyota’s belangrijke nieuwkomer naadloos aan bij recente Toyota’s als de bZ3 én de nieuwe Prius en C-HR. Net als bij die laatste twee verstopt Toyota de handgreep van de achterportieren van de bZ2X in de C-stijl. Zit je graag met gestrekte benen achterin? Ook dan kun je waarschijnlijk Toyota’s compacte EV op je shortlist zetten. De auto krijgt namelijk een verschuifbare achterbank. Wel zo praktisch. Levert wat nog onbekend is je slapeloze nachten op? Dan hebben we goed nieuws. Toyota laat de definitieve productieversie nog in de eerste helft van dit jaar zien.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (181)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.