Toyota werkt aan 'beschermengel' voor noodsituatie
Systeem 'overrulet' bestuurder indien nodig
Naast de volledige controle overnemen, kan de virtuele hulp ook subtiel het rijgedrag van de menselijke chauffeur aanpassen om gevaar te voorkomen, zo vertelt CEO van Toyota's researchafdeling Gill Pratt aan Technology Review. Volgens hem is de 'Guardian Angel' vergelijkbaar met de hulp bij het remmen in een noodsituatie. "Net zoals remhulp werkt, is er een virtuele chauffeur die probeert te voorkomen dat je je als chauffeur in de nesten werkt".
Om het systeem te testen en menselijke reacties beter te begrijpen, wil Toyota een enorme hangar als testfaciliteit inrichten. Een simulator zal daar realistische situaties voorschotelen aan het systeem, zodat duidelijk wordt hoe een menselijke bestuurder reageert als de auto ingrijpt. Bijzonder is dat het stuur bij een ingreep in de gekozen positie blijft staan: de wielen kunnen dus onafhankelijk van het stuur hun richting kiezen, en dat is voor het eerst.