Toyota: 'Waterstof in personenauto's nog niet zo'n succes'
Meer focus op bedrijfswagens
Toyota had een pioniersrol op het gebied van hybride rijden en inmiddels is dat gemeengoed in de auto-industrie. Het hoopte een vergelijkbare weg te bewandelen met waterstof, maar dat loopt anders. Toyota zegt dat het niet zo gaat als gehoopt en dat de focus enigszins wordt verlegd.
Toyota zette zo'n negen jaar geleden een bijzondere auto op de wereld: de eerste Mirai. Zeker niet de eerste personenauto met een brandstofcel, maar wel de eerste die in noemenswaardige aantallen op de weg kwam. Toch bleef het een beetje een vreemde eend in de bijt. In 2020 volgde de tweede generatie Toyota Mirai en die kon niet alleen in diverse landen van een al wat fijnmaziger waterstofnetwerk profiteren, maar kwam ook nog eens wat minder excentriek voor de dag. Het kon niet voorkomen dat ook die Mirai tot op heden een relatieve zeldzaamheid is gebleven. "We hebben het geprobeerd met de Mirai, maar het is niet echt een succes geworden", zo geeft Toyota's technisch topman, Hiroki Nakajima, ruiterlijk toe volgens Autocar.
Volgens Nakajima legt Toyota zich er niet puur bij neer dat de Mirai niet echt een commercieel succes is geworden, maar in bredere zin bij de moeilijkheid om waterstof en personenauto's te verenigen. Nakajima benadrukt dat Toyota nog altijd een mogelijke rol voor waterstof in personenauto's ziet. Als brandstofcellen en vooral de tanks nog wat compacter kunnen worden gemaakt, kan het volgens hem alsnog ook interessant zijn voor personenvervoer, omdat er dan een breder scala aan verschillende modellen mogelijk is. Desondanks verlegt Toyota de focus nu wat naar bedrijfswagens. Vanwege de vaak vaste routes van vrachtauto's is daar gemakkelijker op te anticiperen met waterstofstations, zegt Nakajima. "Bedrijfsauto's zijn het belangrijkst bij verdere pogingen met waterstof."
Hier in Nederland zijn verspreid over de twee generaties voorlopig 213 Toyota's Mirai geregistreerd. Van de eveneens met een brandstofcel uitgeruste Hyundai Nexo staat de teller op 362 stuks. De kans dat je ergens een waterstofauto treft, is dus niet heel groot.