Toyota ProAce Max: ook Toyota heeft een (elektrische) Fiat Ducato!

Nieuw én oud model tegelijk, helemaal elektrisch

Toyota ProAce Max

Toyota voegt een nieuwe grote bestelwagen aan zijn leveringsgamma toe: de ProAce Max. De Toyota ProAce Max is net als andere bestelauto's van het merk in de basis helemaal geen Toyota, maar een product van Stellantis. Een Fiat Ducato, om precies te zijn!

Met de ProAce City en ProAce én de daarvan afgeleide personenautoversies ProAce City Verso en ProAce Verso voegde Toyota inmiddels alweer jaren geleden een tweetal 'busjes' aan zijn leveringsgamma toe die hun oorsprong in een product van PSA Group hadden. Zo is de ProAce City een broertje van de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo en is de ProAce feitelijk een Peugeot Expert of Citroën Jumpy met een mild Toyota-sausje. PSA Group maakt samen met Opel en het voormalige FCA nu deel uit van Stellantis, met als gevolg dat de wisselwerking in bedrijfswagenland een stapje verder ging. In een notendop: de Opel Combo werd een Partner, de Vivaro een Expert en ook Fiat heeft daar in de vorm van de Doblò en Scudo (en personenautoversie Ulysse) nu versies van. De grootste bestelbussen van de Stellantis-merken werden een variant van de Fiat Ducato. Daarmee zijn we nu eindelijk bij het verhaal van vandaag beland. Nu krijgt ook Toyota een versie van de Ducato. Dit is de Toyota ProAce Max, direct zowel het nieuwste als het oudste model van Toyota in Europa.

Fiat Ducato

De onlangs vernieuwde Fiat Ducato.

Ook Toyota? Jazeker, de Ducato heeft namelijk al tal van broertjes en zusjes binnen Stellantis. Zo verkoopt Peugeot hem als Boxer, Citroën als Jumper, Opel als Movano en heeft zelfs Ram er een versie van: de ProMaster. Onlangs toonden Opel, Fiat, Peugeot en Citroën opgefriste versies van hun grootste bedrijfswagen en Toyota's versie van de Ducato is gezien de relatief donkere beglazing van de achterlichten direct ook zo'n opgefriste variant. De ProAce Max is voor Toyota dus helemaal nieuw, maar de Ducato waarop hij is gebaseerd, draait mee sinds 2006 en is daarmee dus al 17 jaar oud.

De Toyota ProAce Max wordt net als het origineel leverbaar in diverse formaten. Er komen drie lengte- en drie hoogteversies van beschikbaar. De ruimste variant schopt het tot een laadvolume van een riante 17 kubieke meter. Ook valt er te kiezen uit diverse carrosserievormen, waaronder een Crew Cab-versie met twee zitrijen, een chassis-cabinevariant én een versie met open laadbak.

Waar diverse Ducato-derivaten naast als EV ook met dieselmotoren verkrijgbaar zijn, lijkt de Toyota ProAce Max alleen met een elektrische aandrijflijn te worden geleverd. De elektrische Toyota ProAce Max schopt het volgens Toyota tot een bereik van 420 kilometer (WLTP). Meer informatie – waaronder uitgebreide technische gegevens – volgt later deze maand.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.