Toyota Prius eerste hybride-auto

Toyota Prius eerste hybride-auto
's Werelds eerste, in serieproductie gebouwde hybride-auto, de Toyota Prius, wordt vanaf half oktober dit jaar leverbaar op de Nederlandse markt. De prijs is vastgesteld op fl. 52.990.

's Werelds eerste, in serieproductie gebouwde hybride-auto, de Toyota Prius, wordt vanaf half oktober dit jaar leverbaar op de Nederlandse markt. De prijs is vastgesteld op fl. 52.990.

De Prius, waarvan de naam 'voorloper' betekent, staat voor een uniek concept omdat de benzine- en elektromotor niet alleen afzonderlijk, maar ook tegelijkertijd kunnen werken. Geheel afhankelijk van de gevraagde snelheid en de acceleratie, bepaalt een elektronische regeleenheid welk aandeel van de elektromotor wordt gevraagd en welk aandeel van de verbrandingsmotor. Bij het starten en bij lage snelheden is de elektromotor actief, omdat de verbrandingsmotor dan veel minder efficiënt is. Op dat moment is er geen uitstoot van uitlaatgassen. Afhankelijk van de omstandigheden activeert de regelunit de benzinemotor. Als de bestuurder de auto remt of hij snelheid vermindert, schakelt de elektromotor automatisch over op een 'generatorstand' en wordt de bewegingsenergie van de wielen aan hem overgedragen. Mede met deze geleverde energie wordt de accu opgeladen, waardoor de actieradius verder wordt vergroot.

Het grote voordeel van de hybride-auto boven de geheel elektrische auto's, is dat de hybride-auto zijn eigen accu's kan opladen, terwijl een volledig elektrische auto gemiddeld na zo'n 200 kilometer rijden, stroom moet 'bijtanken'.

De Toyota Prius maakt gebruik van nikkel-metaal hybride-accu's die het milieu in grote mate ontzien. Deze accu's zijn licht en compact, hebben een relatief hoog vermogen en behoeven een korte oplaadtijd. Ook de benzinemotor is een 1,5 liter viercilinder. De krachtbron maakt gebruik van Toyota's VVT-i-techniek, het variabele kleptiming-systeem. De hybride-technologie moet in een lager brandstofverbruik resulteren, vooral bij het rijden in druk stadsverkeer. De Prius heeft volgens Toyota genoeg aan 5,1 liter benzine per honderd kilometer.

Tot 1 juli 2002 is er een akkoord dat de auto vrijgesteld is van BPM. En doordat de Houderschapsbelasting niet berekend wordt over het hybride-systeem en de accu's, valt de auto in een lagere gewichtsklasse. De genoemde prijs van de Toyota Prius is inclusief de standaard automatische airconditioning, automatische transmissie, lichtmetalen velgen, ABS, twee airbags en multifunctioneel kleurendisplay.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.