Toyota meest waardevolle automerk
Jaarlijks stelt het Britse adviesbureau Interbrand een lijst samen van de 100 meest waardevolle merken. Boven aan de lijst vinden we Apple met een merkwaarde van 118,86 miljard dollar. Plek twee wordt ingenomen door Google (107,44 miljard) en op plek drie vinden we Coca-Cola (81,56 miljard).
Het eerste automerk in de lijst komen we al op de achtste plek tegen: Toyota. Met een merkwaarde van 42,46 miljard dollar groeiden de Japanners met 20 procent, genoeg om zelfs een trede hoger dan McDonald's te eindigen. Gaan we de lijst verder af, dan komen we op de tiende plaats Mercedes-Benz tegen (34,34 miljard), op de voet gevolgd door BMW (34,21 miljard). De merken stegen respectievelijk 8 en 7 procent.
De eerstvolgende in de lijst is Honda, dat met dankzij een stijging van 17 procent uitkomt op 21,67 miljard en daarmee goed is voor een twintigste plek. Volkswagen staat dankzij een stijging van 23 procent op de 31e positie. Ford claimt de 39e positie en Hyundai sluit aan op de 40e plek. Plek 56 wordt warm gehouden door Nissan en vier plekken lager eindigt Porsche op plek 60. Kia eindigt met plek 74 overigens stukken lager dan concerngenoot Hyundai. Zakken we verder, dan lopen we Chevrolet op de 82ste plek tegen het lijf. Opvallend genoeg is Ferrari van de lijst gevallen (vorig jaar op 98). Land Rover staat er voor het eerst wel op, en komt binnen op plek 91.