Toyota Land Cruiser eindelijk als mild-hybride: drukt dat de prijs?
Elektrohulp
Revolutie in Land Cruiser-land. De Toyota Land Cruiser is er nu voor het eerst met een mild-hybride aandrijflijn!
De huidige generatie Toyota Land Cruiser Prado die in augustus 2023 als simpelweg 'Land Cruiser' op de Europese en dus ook Nederlandse markt kwam, is bepaald geen koopje. Voor bedrijfswagenversie Land Cruiser Van ben je - exclusief btw - €85.662 kwijt. Voor de personenautovariant bijna het dubbele. Die wisselt vanaf een heftige €177.850 van eigenaar. De prijzen lopen op tot wel €191.495. Al bij de introductie van de Land Cruiser maakte Toyota melding van de komst van een mild-hybride. Een kleine twee jaar later is die er eindelijk. Dit is de Toyota Land Cruiser Hybrid 48v.
Net als de Land Cruiser zonder mild-hybride hardware, heeft de Toyota Land Cruiser Hybrid 48V een 2,8-liter viercilinder dieselmotor. Verder heeft de mild-hybride Land Cruiser de achttraps Direct Shift-automaat die je in de variant zonder elektrische ondersteuning aantreft. Aan het geheel wordt natuurlijk wél een elektromotor-generator, een 48V lithium-ion batterij en een omvormer toegevoegd. Volgens Toyota is de Land Cruiser Hybrid 48V soepeler en stiller dan de variant zonder elektrohulp. Daarnaast werkt het start-stopsysteem sneller en moet de auto sneller accelereren. De mild-hybride extraatjes zijn in staat om tot 16 pk en 65 Nm te leveren. Die komen dus bij de 205 diesel-pk's die de verbrandingsmotor levert. Komt deze opzet je bekend voor? Dat kan goed kloppen, want de Toyota Hilux heeft dezelfde mild-hybride aandrijflijn.
Bij de Hilux wordt de mild-hybride aandrijflijn aangeboden naast de reguliere 2.8 zonder elektrohulp. We verwachten dat dit bij de Land Cruiser niet anders zal zijn. Bij de Toyota Hilux is de mild-hybride variant bij gelijke uitvoering overigens niet goedkoper, maar enkele duizenden euro's duurder dan de reguliere dieselvariant. Nederlandse prijzen van de Toyota Land Cruiser Hybrid 48V hebben we nog niet.